Friday, January 6, 2017

Lecţia 75 – Siddhasana – o fântână de extaz


Practici avansate de yoga
Lecţii principale

Autor: Yogani
Data primei publicări: 9 ianuarie 2004

Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)

Suntem acum gata să trecem la practici de yoga foarte avansate. Traversăm graniţa către tehnici mult mai agresive. De aceea este esenţial ca tu să fii stabil şi comfortabil cu rutina de practici pe care le-ai adoptat până la acest moment. Dacă sari la practicile foarte avansate fără să ai o bază solidă în meditaţie, pranayama şi celelalte tehnici descrise în lecţiile anterioare, rezultatele nu vor fi cele dorite. Asigură-te că intensitatea practicii tale este întotdeauna în acord cu nivelul şi capacitatea ta individuală.

Mulţi yogini au nevoie să petreacă ani de zile practicând tehnicile de bază (descrise în lecţiile anterioare), până ajung în poziţia de a adopta practicile pe care le vom descrie în continuare. Aceasta este atitudinea corectă. Roma nu a fost construită într-o zi.

Când spunem „practici agresive”, înţelegem practici de natură să stimuleze prana (energia) în corp.  Efectul lor este un nivel crescut de conştienţă extatică pură, ceea ce duce la o accelerare a procesului de purificare în sistemul nevos. Purificare intensă înseamnă că multe obstricţii sau blocaje devin aparente, ceea ce poate duce la discomfort.  Este necesar să ajustezi nivelul practicii, astfel încât să menţii un echilibru între procesul de purificare şi capacitatea de a-ţi continua viaţa normală de zi cu zi. Viteza procesului de purificare trebuie ţinută sub control, în aşa fel încât să combini progresul maxim posibil cu o viaţă cotidiană echilibrată. Măsura succesului este în felul în care te simţi pe durata zilei. Am repetat acest lucru de multe ori şi continui să îl repet. Este o realitate inevitabilă pentru toţi cei care progresează pe calea de yoga. Putem să o numim „arta de a face curăţenie fără a provoca haos”.

Acestea fiind spuse, suntem gata să trecem la descrierea noii practici.

Dacă te simţi energic şi cu elan după ce ai practicat cu regularitate tehnicile descrise în lecţiile anterioare, atunci eşti în poziţia de a explora tehnica următoare. O să-ţi placă. Sau poate vei exclama: „Este scandalos!” Este posibil că vei avea ambele reacţii în acelaşi timp!

Siddhasana se traduce ca „postura yoghinului realizat” sau „scaunul celui perfect”. Poate îţi aminteşti că în lecţia 33 am vorbit despre un fel nou de a şedea în meditaţie. Dacă simţi că este necesar, întoarce-te şi reciteşte acea lecţie, pentru că acum vom face un pas mai departe de la puctul descris acolo. Am indicat că este necesar să te obişnuieşti să stai aşezat cu picioarele încrucişate în timpul meditaţiei, cu degetele piciorului de desubt vârâte sub coapsa piciorului opus. Tălpile sunt parţial orientate spre în sus. Este indicat să faci acest lucru şezând pe o suprafaţă moale, de exemplu în pat, cu spatele sprijinit. Ceea ce descriem aici se aplică poziţiei din timpul practicii de pranayama, ca şi a celei de meditaţie.

Acum vom aduce călcâiul din interior sub perineu . Vom sta practic aşezaţi pe călcâi, cu faţa superioară a labei piciorului odihnindu-se pe suprafaţa patului. Nu recomand să încerci acest lucru pentru prima dată aşezat pe o suprafaţă tare.

Nu este necesar să-ţi laşi toată greutatea pe călcâi. Dacă îţi sprijini spatele, aşa cum am recomandat, vei fi în măsură să ajustezi presiunea plasată asupra perineului, lăsâdu-te puţin pe spate. Nici prea ferm, nici prea superficial. Putem alterna călcâiul pe care şedem, înlocuind un călcâi cu altul când piciorul de dedesubt oboseşte. Ca orice practică, Siddhasana va trece printr-un stadiu „stângaci”, de neîndemânare, în care postura ni se va părea ciudată. Nu lăsa acest lucru să te descurajeze. Curând vei observa că această poziţie este stimulantă sexual, ceea ce va creşte elementul de 'stângăcie'.

Piciorul al cărui călcâi nu vine în contact cu perineul poate fi ţinut tot îndoit, cu laba sub gamba piciorului opus, sau poate fi lăsat întins pe pat dacă această poziţie e mai confortabilă. Aceasta este forma simplificată a posturii siddhasana. Forma complete aduce al doilea picior deasupra primului, similar cu postura de lotus, cu spatele nerezemat, probababil undeva pe o suprafaţă pietroasă.  Nu este necesar să mergem atât de departe pentru a obţine efectul dorit. Acest efect constă în stimularea continuă a energiei sexuale de la perineu în direcţie ascendentă. Acesta este scopul posturii şi este de aşteptat să provoace o senzaţie plăcută.


„Cum aş putea să meditez în poziţia aceasta?” o să întrebi. Poţi. Probabil nu de la început, nu fără să fii distras, dar cu siguranţă vei ajunge acolo după o perioadă de timp. Poate că la început vei adopta siddhasana doar în timpul practicii de pranayama, nu şi în timpul meditaţiei. Cu timpul însă, vei deveni cu totul confortabil în această postură şi chiar vei ajunge să uiţi că eşti în ea în timpul şedinţei de yoga. Vei ajunge acolo prin antrenament, dezvoltând gradat această deprindere.

Dificultatea vine din faptul că siddhasana implică două feluri de antrenament simultan. Primul are de-a face cu poziţia fizică şi cu antrenarea corpului să susţină această poziţie.  Ştim cu toţii că acest antrenament fizic este perfect posibil. Dacă am reuşit să ne obişnuim cu postura şezând cu picioarele încrucişate, vom fi cu siguranţă capabili să perfectăm şi siddhasana. Dacă, pe de altă parte, nu ne-am antrenat de loc să şedem cu picioarele încrucişate, siddhasana nu va fi posibilă pentru noi la acest moment dat.  Dar există alte modalităţi de a obţine efectul dorit. Mai mult despre aceasta spre sfârşitul lecţiei.

Al doilea tip de antrenament are de-a face cu senzaţiile sexuale create de siddhasana. Ceea ce ne propunem aici este să antrenăm energia sexuală să curgă în direcţie ascendentă, deschizând canale enegetice până acum neexplorate.

Avem două motive să stăm aşezaţi în siddhasana în timp ce practicăm celelalte tehnici învăţate:

1. Din moment ce petrecem o perioadă de timp aşezaţi, avem o oportunitate să practicăm şi siddhasana zilnic, fără a trebui să prelungim durata sesiunilor noastre de yoga.

2. Pranayama şi meditaţia interacţionează cu efectele posturii siddhasana, sinegia dintre ele accentuând masiv curgerea de prana şi conştienţa extatică pură în sistem.  La acestea se adaugă mulabandha şi sambhavi. Când integrăm toate aceste practici, procesul nostru de evoluţie spirituală se accelerează masiv.

Imaginează-ţi energia sexuală ca pe un cal sălbatic. Vrem să folosim acest cal pentru un scop util. Cum? Urcându-ne pe el şi călărindu-l. La început calul va sări în toate părţile, dar curând va pricepe cine are controlul şi va începe să se liniştească. Va găsi un nou mod de a exista în contextul nou pe care l-am creat. Atunci calul devine foarte util pentru scopul în care a fost antrenat. Acesta este exact modul în care acţionează siddhasana, creând condiţiile necesare pentru ca energia sexuală să fie folosită pentru beneficiul nostru spiritual. Ȋn yoga urmărim să cultivăm energia sexuală ce se ridică în noi pentru a o folosi în procesul de transformare spirituală, adăugând ceva nou la funcţia sa externă orientată spre reproducere. Urmărim ca sexualitatea să susţină procesul intern de transformare spirituală. Am descris acest principiu şi mai devreme, când am discutat kundalini şi mulabandha (Lecţia 55). În lecţia de faţă facem un pas mai departe în aceeaşi direcţie.  În secţiunea de tantra yoga vom continua să adăugăm elemente noi, toate convergând în aceeaşi direcţie.

Pe măsură ce „calul sălbatic” al energiei sexuale începe să se liniştească în siddhasana, experienţa pranayamei şi a meditaţiei se vor schimba dramatic. Ceea ce înainte era energie sexuală necontrolată, sărind în toate direcţiile, devine  o curgere lină, în sus, a energiei extatice, pe care o vom putea susţine indefinit în perfect comfort. Nu mai e vorba de nici un cal sălbatic. Iar când ne ridicăm de la locul de meditaţie  ca să ne continuăm viaţa noastră de zi cu zi, această energie va continua să curgă, chiar dacă nu stăm aşezaţi în siddhasana. Biologia noastră spirituală va evolua. Va deveni normal să fim permanent umpluţi de lumină divină. Vom deveni auto-suficienţi în multe aspecte ale vieţii. Trebuinţele noastre fundamentale fiind satisfacute de fântâna extatică din interior, vom fi atunci în poziţia de a oferi mai mult celor din jur.

Aşadar siddhasana este o practică foarte importantă. Nu e uşor de perfectat, dar merită cu prisosinţă efortul.

În cât timp se poate îmblânzi „calul sălbatic”? Depinde de practicant. Este un proces treptat pentru cei mai mulţi. Prima săptămână sau două când începem vor fi  turbulente. Într-o lună lucrurile se vor linişti puţin. În trei luni, practica va deveni confortabilă. Între şase luni şi un an, siddhasana va deveni parte din programul normal. Ani mai târziu, vom fi scăldaţi în extaz tot timpul, dar fără să luăm acest extaz ca pe un drept de la sine înţeles. Va fi posibil să stăm în siddhasana oricând, fără să fim distraşi de efectele posturii, doar bucurându-ne de fericirea extatică. Aşa arată viaţa celui trezit spiritual.

Efectele tuturor practicilor pe care le-am discutat în aceste lecţii vor fi amplificate masiv prin siddhasana. Vom urca din treapă în treaptă, la infinit.  Călătoria nu se încheie, întotdeuna va fi un alt stadiu spre care vom progresa. Un yogin adevărat nu se opreşte nicidată, indiferent cât de extatice devin experienţele prin care trece.

De-a lungul perioadei în care învăţăm siddhasana, ne vom ţine de practica zilnică a meditaţiei şi pranayamei, la fel ca şi înainte. Vom trata senzaţiile provocate de siddhasana aşa cum tratăm toate celelalte gânduri şi emoţii care apar în timpul practicii, adică favorizăm lejer mantra în meditaţie şi urmărim lejer suflul în sus şi în jos pe coloană în timpul pranayamei.  Şi continuăm cu mulabandha şi sambhavi, ca şi înainte. Siddhasana va  contribui imens la deschiderea nervului spinal şi la dezvoltarea conductivităţii extatice.

Cei care – din variate motive – nu pot sta aşezaţi în poziţia cu picioarele încrucişate, vor putea beneficia de efectele posturii siddhasana folosind un obiect care să înlocuiască presiunea călcâiului la perineu. Acesta poate fi o mingiuţă de cauciuc, o perniţă bine îndesată, o pereche de şosete sau orice alt obiect care poate creea un efect similar. Este în regulă dacă adopţi acestă alternativă.

Dacă stimularea devine prea puternică şi nu poţi medita sau practica celalte tehnici cu un grad rezonabil de comfort, este important să reduci ultima practica adăugată, în acest caz siddhasana. Acest principiu este aplicabil tuturor tehnicilor avansate de yoga.  Pentru a evita să deviem cu totul de pe traiectorie, este necesar să facem o retragere tactică atunci când ne dăm seama că am exagerat intensitatea sau viteza practicii noastre. Nu încercăm să fim eroici şi nu continuăm să suferim experienţele dificile ale purificării. Este mai bine să ne întoarcem la un nivel de practică unde suntem comfortabili, unde găsim o platformă stabilă pentru a ne relaxa o vreme. De la acel nivel putem oricând să facem o nouă tentativă de progres.

Gurul este în tine.

Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·         Pentru o discuţie detaliată privind siddhasana, consultă cartea AYP Asane, mudre şi bandhas (AYP Asanas, Mudras, and Bandhas) şi AYP Plus.

No comments:

Post a Comment