Wednesday, July 6, 2016

Lecţia 56 – Shambhavi: Deschiderea celui de-al treilea ochi


Practici avansate de yoga

Lecţii principale

 
De la: Yogani
Data: 24 Decembrie 2003

Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)

În ultima lecţie am discutat despre mulabandha, în care aplicăm o stimulare directă la capătul de jos al nervului spinal (sushumna) pentru a ridica energia sexuală. Acum vom merge la capătul de sus al nervului spinal şi vom face o conexiune acolo.

O conexiune cu ce? Acesta este unul dintre cele mai uimitoare lucruri când e vorba să lucrăm cu nervul spinal. Pe măsură ce nervul spinal se purifică prin pranayama şi meditaţie, un nou tip de experienţă devine posibilă. Începem să trezim energia sexuală într-o direcţie ascendentă de la rădăcină şi apoi facem o conexiune între capătul de sus şi capătul de jos al nervului spinal. Această conexiune este reală şi poate fi simţită clar de cel care practică ca un fel de conductivitate de-a lungul nervului spinal, o „conductivitate extatică” dacă vrei să-i spui aşa. Nervul spinal devine un conductor al experienţei extatice. De acolo se răspândeşte în toţi nervii din corp. Pe măsură ce experienţa conductivităţii extatice se răspândeşte în adâncul fiecărei celule din corp, simţurile se întorc spre interior cu ea. Experienţa este atât de plăcută şi captivantă încât simţirile nu pot să nu o urmărească. Este o situaţie unică în care simţirile sunt doritoare să se îndrepte spre interior în loc de a se îndrepta spre exterior. În terminologia de yoga acest proces se numeşte „pratyahara” – retragerea simţurilor spre interior. Acest proces este şi foarte plăcut. Unii spun că este mai plăcut decât sexul lumesc. Desigur, tu trebuie să vezi dacă este aşa.

Când practicăm mulabandha, începem procesul de stimulare directă a conductivităţii extatice în corp. Atunci când începem să aplicăm mulabandha, apare o anumită stimulare sexuală care ne distrage atenţia. Treptat, esenţele vitale îşi fac drum tot mai sus, trezind centrii mai înalţi de energie din corp. Cu timpul, experienţa creşte în ceva mai expansiv decât senzaţiile sexuale comune. Pentru a facilita acest proces, vom folosi alte practici avansate de yoga. Fiecare nivel de experienţă apare de la sine atunci când uşa este deschisă puţin, folosind pârghiile necesare. Corpul a fost făcut pentru extaz şi chiar şi o doză mică de experienţă extatică este suficientă să îi convingă pe sceptici. Nimic nu poate înlocui experienţa directă. Scopul acestor lecţii este să îţi permită să ai experienţe directe, astfel încât să faci practicile motivat mai curând de aceste experienţe decât pentru că altcineva îţi spune să le faci sau pentru că ai o credinţă oarbă. Progresul tău în practicile avansate de yoga este conceput să fie bazat pe experienţe.

Deci acum ne vom ocupa de stimularea nervului spinal la punctul dintre sprâncene. Această stimulare se numeşte „sambhavi”. Vom face acest lucru în timpul sesiunilor noastre regulate de pranayama, în timp ce facem celelalte practici pe care le-am învăţat. Ai grijă să ai o practică stabilă de pranayama atunci când începi să aplici sambhavi. Lucrurile pot să fie încă un pic perturbate de mulabandha. Este în regulă să introduci sambhavi cu energia sexuală mişcându-se activ în zonele de jos, deoarece sambhavi va ajuta să ridice energia sexuală mai sus, unde va deveni mai stabilă. Sambhavi şi mulabandha lucrează în acest fel împreună – stimulând şi stabilizând energia sexuală care merge în sus şi în jos pe nervul spinal în timpul rspiraţiei spinale.

Sambhavi are două componente principale. Mai întâi încreţim uşor sprâncenele, în zona dintre sprâncene. Astfel, cele două sprâncene sunt aduse un pic spre centru. Această contracţie este foarte puţin fizică, mai mult o intenţie. Este fizică numai în măsura în care furnizează feedback pentru a permite formarea unui obicei. În condiţii normale, sambhavi nu va fi remarcată de un observator exterior. Poate doar puţin în stadiile iniţiale. Cu timpul, cu practica, vei descoperi că sambhavi este într-adevăr o mişcare internă care se extinde spre centrul creierului, trăgând centrul creierului în faţă, spre locul dintre sprâncene. Începem acestă mişcare internă cu acest gest delicat de încreţire a sprâncenelor pe care l-am descris. Va evolua firesc după aceea, pe măsură ce se ridică conductivitatea extatică. Îl vei simţi petrecându-se înăuntrul capului.

Shambavi implică o a doua componentă, care cere ridicarea ochii spre punctul unde încreţim sprâncenele, spre punctul dintre sprâncene. Ochii sunt îndreptaţi spre zona unde simţim încreţirea sprâncenelor, în locul dintre sprâncene. Aceasta implică ridicarea şi centrarea ochilor. Vom ţine ochii închişi, relaxaţi, atunci când facem acest lucru. Nu forţăm ochii. La început, s-ar putea să nu meargă atât de sus cât am vrea noi. Nu e nimic. Nu îi forţăm. Îi lăsam numai să graviteze firesc spre senzaţia de încreţire de la locul dintre sprâncene. Subliniem din nou, prin aceste tehnici căutăm să cultivăm un obicei fizic subtil. O dată ce ne-am format acest obicei, atenţia este valabilă să urmărească respiraţia spinală. Pranayama este în întregime un obicei fizic, cu excepţia atenţiei mergând simplu în sus şi în jos în nervul spinal cu respiraţia. Pe măsură ce devenim experţi la acest lucru, totul se va petrece automat, în timp ce atenţia noastră va fi complet liberă să mergă în sus şi în jos în interiorul nervului spinal, care se va transforma înaintea vederii noastre interioare.

În timp ce facem simultan aceste două lucruri, uşoara încreţire de la mijcocul sprâncenelor şi ridicarea şi centrarea ochilor spre locul dintre sprâncene, vom continua cu toate celellalte elemente din pranayama la fel ca înainte. Trebuie să subliniem din nou că în timp ce atenţia se deplasează în sus şi în jos în nervul spinal în acord cu respiraţia, ochii rămân îndreptaţi spre locul dintre sprâncene. Nu coordonăm ochii noştri cu atenţia. Atenţia noastră se mişcă în sus şi în jos în nervul spinal. Nu încercăm să ne uităm la locul dintre sprâncene cu atenţia noastră folosind ochii fizici. Ochii se îndreaptă în mod fizic spre acel loc, dar atenţia noastră merge în sus şi în jos în nervul spinal. De fapt, ochii noştri fizici nu fac nimic mai mult decât un gest muscular. Când se îndreaptă spre locul dintre sprâncene, ochii stimulează în mod fizic nervul spinal în întregime, de la creier până jos pe măduva spinării, până la perineu. Folosim ochii într-un mod fizic pentru a trezi nervul spinal. În acelaşi timp, vederea noastră (atenţia) este înăuntrul şi de-a lungul nervului spinal, mergând cu uşurinţă în interiorul lui, în sus şi în jos. Prin aceasta începem să cultivăm un nou tip de vedere, o vedere interioară. 

În funcţie de cât de departe ai mers cu purificarea nervului spinal prin pranayama, când aplici sambhavi s-ar putea să simţi o senzaţie până jos, în regiunea pelvisului. Sau poate nu vei simţi nimic. Oricum va fi, nervul spinal va fi purificat ca resultat al efectelor combinate ale tuturor practicilor descrise până acum. Este numai o chestiune de timp până ce conductivitatea extatică începe să se manifeste şi începem „să vedem”, într-adevăr să veden. Când aceasta se întâmplă, vom recunoaşte alte pucte de reper în călătoria noastră spre casă. Întâi percepem nervul spinal in interior ca un fir extatic. Pe urmă devine ca un şnur extatic. Apoi, ca o frânghie extatică. Iar mai încolo, ca o coloană înaltă de extaz ce umple întregul corp. În cele din urmă se întimde în toate direcţiile şi cuprinde cu încetul tot ce percepem în afara corpului nostru. Totul emană din nervul spinal. Acum înţelegi de ce este atât de important să mergi înăuntrul nervului spinal şi să cultivi conductivitatea extatică.

Chiar şi in afara practicilor avansate de yoga, există motive biologice pentru ceea ce discutăm aici. Poate cândva în trecut ai observat nişte senzaţii plăcute în zona pelvisului când ţi-ai încrucişat ochii. Se ştie că uneori ochii au tendinţa să se încrucişeza şi să se ridice în timpul actului sexual. Este un lucru instictiv. Ceva în noi ştie cum să ridice energia sexuală în sus prin centrul sistemului nostru nervos. Avem această abilitate înnăscută, o reacţie naturală pe care o putem observa chiar şi înainte de a începe să practicăm yoga. Prin mulabandha şi sambhavi încurajăm conştient o abilitate naturală în noi, la fel cum facem cu alte practici avansate de yoga pe care le-am discutat până acum. Acelaşi lucru se va petrece şi cu alte practici avansate de yoga pe care le vom discuta în viitor. Trezim sistematic ceea ce deja avem – nervul spinal, autostrada noastră spre rai.

Punctul dintre sprâncene se numeşte „al treilea ochi”. De ce? Ce putem vedea prin acel loc? Dacă discutăm despre chakre, acest loc se numeşte „ajna”, ceea ce însemnă „comandă” sau „control”. Aceste două descripţii indică importanţa funcţiei energetice care se ridică în zona capului ca rezultat al practicilor avansate de yoga. Nu numai că începem să vedem ceva acolo, dar avem şi comanda sa. 

Isus a spus: „Când ochii tăi sunt unul, trupul tău va fi plin de lumină.” (Matei, 6:22)

Aceste cuvinte sunt în general interpretate metaforic, implicând că dacă ne concentrăm devotamentul nostru într-un punct, vom fi umpluţi de lumina de la Dumnezeu. Acest lucru e desigur adevărat. Am subliniat importanţa devotamentului în călătoria apirituală. Fără un devotament concentrat spre transformarea spirituală şi fără acţiune în forma practicii zilnice, nu se va petrece mare lucru. 

Cuvintele lui Isus au un înţeles literal – un înţeles foarte literal. Dacă îţi concentrezi atenţia în singurul canal al nervului spinal, mergând până la punctul dintre sprâncene în mod repetat, corpul tău se va umple cu lumină. Este exact ce se întâmplă.  Sambhavi este una din modalităţile principale de a deschide al treilea ochi. 
Atunci când se deschide al treilea ochi, tot ce este mai jos este deasemenea activat. Sambhavi acţionează direct prin nervului spinal asupra energiei sexuale. Pe măsură ce purificarea sistemului nervos progresează, sambhavi ne permite un mare nivel de control asupra cultivării şi ridicării energiei sexuale. Aceasta în schimb duce la amplificarea trăirii extatice în corp, inclusiv profunde experienţe de lumină divină răzbătând fiecare nerv din noi. Corpul nostru este „umplut de lumină”.

Pe măsură ce această transformare continuă, începem deasemenea să vedem dincolo de corp. Descoperim că nervul spinal nu se termină la locul dintre sprâncene, ci se extinde mult înafară. Atunci când ne dăm sema de acest lucru, respiraţia noastră spinală capătă o nouă dimensiune. Cel de-al treilea ochi se deschide!

Gurul este în tine. 

Notă: La fel cum s-a întâmplat şi cu mulabandha, unii oameni indică dificultăţi în formarea obiceiului cerut de sambhavi, mai ales în ridicarea ochilor spre locul dintre sprâncene, în timp ce atenţia se mişcă în sus şi în jos în nervul spinal cu respiraţia spinală. Există un exerciţiu care va ajuta cu dezvoltarea coordinării necesare. Acest exerciţiu este descris în lecţia 131. Sambhavi este discutat pe larg în lecţiile care urmează, deaorece are un rol esenţial în trezirea conductivităţii extatice în corp.

Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·        Pentru instrucţiuni detaliate privind mulabandha, consultaţi cartea AYP Asane, Mudras şi Bandhas (AYP Asanas, Mudras and Bandhas) şi AYP Plus.

No comments:

Post a Comment