Practici avansate de yoga
Lecţii principale
De la: Yogani
Data: 24
Decembrie 2003
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
În ultima lecţie
am discutat despre mulabandha, în care aplicăm o stimulare directă la capătul
de jos al nervului spinal (sushumna) pentru a ridica energia sexuală. Acum vom
merge la capătul de sus al nervului spinal şi vom face o conexiune acolo.
O conexiune cu
ce? Acesta este unul dintre cele mai uimitoare lucruri când e vorba să lucrăm
cu nervul spinal. Pe măsură ce nervul spinal se purifică prin pranayama şi
meditaţie, un nou tip de experienţă devine posibilă. Începem să trezim energia
sexuală într-o direcţie ascendentă de la rădăcină şi apoi facem o conexiune
între capătul de sus şi capătul de jos al nervului spinal. Această conexiune
este reală şi poate fi simţită clar de cel care practică ca un fel de
conductivitate de-a lungul nervului spinal, o „conductivitate extatică” dacă
vrei să-i spui aşa. Nervul spinal devine un conductor al experienţei extatice.
De acolo se răspândeşte în toţi nervii din corp. Pe măsură ce experienţa
conductivităţii extatice se răspândeşte în adâncul fiecărei celule din corp,
simţurile se întorc spre interior cu ea. Experienţa este atât de plăcută şi
captivantă încât simţirile nu pot să nu o urmărească. Este o situaţie unică în
care simţirile sunt doritoare să se îndrepte spre interior în loc de a se îndrepta
spre exterior. În terminologia de yoga acest proces se numeşte „pratyahara” –
retragerea simţurilor spre interior. Acest proces este şi foarte plăcut. Unii
spun că este mai plăcut decât sexul lumesc. Desigur, tu trebuie să vezi dacă
este aşa.
Când practicăm
mulabandha, începem procesul de stimulare directă a conductivităţii extatice în
corp. Atunci când începem să aplicăm mulabandha, apare o anumită stimulare
sexuală care ne distrage atenţia. Treptat, esenţele vitale îşi fac drum tot mai
sus, trezind centrii mai înalţi de energie din corp. Cu timpul, experienţa
creşte în ceva mai expansiv decât senzaţiile sexuale comune. Pentru a facilita
acest proces, vom folosi alte practici avansate de yoga. Fiecare nivel de
experienţă apare de la sine atunci când uşa este deschisă puţin, folosind
pârghiile necesare. Corpul a fost făcut pentru extaz şi chiar şi o doză mică de
experienţă extatică este suficientă să îi convingă pe sceptici. Nimic nu poate
înlocui experienţa directă. Scopul acestor lecţii este să îţi permită să ai
experienţe directe, astfel încât să faci practicile motivat mai curând de
aceste experienţe decât pentru că altcineva îţi spune să le faci sau pentru că
ai o credinţă oarbă. Progresul tău în practicile avansate de yoga este conceput
să fie bazat pe experienţe.
Deci acum ne vom
ocupa de stimularea nervului spinal la punctul dintre sprâncene. Această
stimulare se numeşte „sambhavi”. Vom face acest lucru în timpul sesiunilor
noastre regulate de pranayama, în timp ce facem celelalte practici pe care
le-am învăţat. Ai grijă să ai o practică stabilă de pranayama atunci când
începi să aplici sambhavi. Lucrurile pot să fie încă un pic perturbate de
mulabandha. Este în regulă să introduci sambhavi cu energia sexuală mişcându-se
activ în zonele de jos, deoarece sambhavi va ajuta să ridice energia sexuală
mai sus, unde va deveni mai stabilă. Sambhavi şi mulabandha lucrează în acest
fel împreună – stimulând şi stabilizând energia sexuală care merge în sus şi în
jos pe nervul spinal în timpul rspiraţiei spinale.
Sambhavi are două
componente principale. Mai întâi încreţim uşor sprâncenele, în zona dintre
sprâncene. Astfel, cele două sprâncene sunt aduse un pic spre centru. Această
contracţie este foarte puţin fizică, mai mult o intenţie. Este fizică numai în
măsura în care furnizează feedback pentru a permite formarea unui obicei. În
condiţii normale, sambhavi nu va fi remarcată de un observator exterior. Poate
doar puţin în stadiile iniţiale. Cu timpul, cu practica, vei descoperi că
sambhavi este într-adevăr o mişcare internă care se extinde spre centrul
creierului, trăgând centrul creierului în faţă, spre locul dintre sprâncene.
Începem acestă mişcare internă cu acest gest delicat de încreţire a
sprâncenelor pe care l-am descris. Va evolua firesc după aceea, pe măsură ce se
ridică conductivitatea extatică. Îl vei simţi petrecându-se înăuntrul capului.
Shambavi implică
o a doua componentă, care cere ridicarea ochii spre punctul unde încreţim
sprâncenele, spre punctul dintre sprâncene. Ochii sunt îndreptaţi spre zona
unde simţim încreţirea sprâncenelor, în locul dintre sprâncene. Aceasta implică
ridicarea şi centrarea ochilor. Vom ţine ochii închişi, relaxaţi, atunci când
facem acest lucru. Nu forţăm ochii. La început, s-ar putea să nu meargă atât de
sus cât am vrea noi. Nu e nimic. Nu îi forţăm. Îi lăsam numai să graviteze
firesc spre senzaţia de încreţire de la locul dintre sprâncene. Subliniem din
nou, prin aceste tehnici căutăm să cultivăm un obicei fizic subtil. O dată ce
ne-am format acest obicei, atenţia este valabilă să urmărească respiraţia
spinală. Pranayama este în întregime un obicei fizic, cu excepţia atenţiei
mergând simplu în sus şi în jos în nervul spinal cu respiraţia. Pe măsură ce
devenim experţi la acest lucru, totul se va petrece automat, în timp ce atenţia
noastră va fi complet liberă să mergă în sus şi în jos în interiorul nervului
spinal, care se va transforma înaintea vederii noastre interioare.
În timp ce facem
simultan aceste două lucruri, uşoara încreţire de la mijcocul sprâncenelor şi
ridicarea şi centrarea ochilor spre locul dintre sprâncene, vom continua cu
toate celellalte elemente din pranayama la fel ca înainte. Trebuie să subliniem
din nou că în timp ce atenţia se deplasează în sus şi în jos în nervul spinal
în acord cu respiraţia, ochii rămân îndreptaţi spre locul dintre sprâncene. Nu
coordonăm ochii noştri cu atenţia. Atenţia noastră se mişcă în sus şi în jos în
nervul spinal. Nu încercăm să ne uităm la locul dintre sprâncene cu atenţia
noastră folosind ochii fizici. Ochii se îndreaptă în mod fizic spre acel loc,
dar atenţia noastră merge în sus şi în jos în nervul spinal. De fapt, ochii
noştri fizici nu fac nimic mai mult decât un gest muscular. Când se îndreaptă
spre locul dintre sprâncene, ochii stimulează în mod fizic nervul spinal în
întregime, de la creier până jos pe măduva spinării, până la perineu. Folosim
ochii într-un mod fizic pentru a trezi nervul spinal. În acelaşi timp, vederea
noastră (atenţia) este înăuntrul şi de-a lungul nervului spinal, mergând cu
uşurinţă în interiorul lui, în sus şi în jos. Prin aceasta începem să cultivăm
un nou tip de vedere, o vedere interioară.
În funcţie de cât
de departe ai mers cu purificarea nervului spinal prin pranayama, când aplici
sambhavi s-ar putea să simţi o senzaţie până jos, în regiunea pelvisului. Sau
poate nu vei simţi nimic. Oricum va fi, nervul spinal va fi purificat ca
resultat al efectelor combinate ale tuturor practicilor descrise până acum. Este
numai o chestiune de timp până ce conductivitatea extatică începe să se
manifeste şi începem „să vedem”, într-adevăr să veden. Când aceasta se
întâmplă, vom recunoaşte alte pucte de reper în călătoria noastră spre casă.
Întâi percepem nervul spinal in interior ca un fir extatic. Pe urmă devine ca
un şnur extatic. Apoi, ca o frânghie extatică. Iar mai încolo, ca o coloană
înaltă de extaz ce umple întregul corp. În cele din urmă se întimde în toate
direcţiile şi cuprinde cu încetul tot ce percepem în afara corpului nostru.
Totul emană din nervul spinal. Acum înţelegi de ce este atât de important să
mergi înăuntrul nervului spinal şi să cultivi conductivitatea extatică.
Chiar şi in afara
practicilor avansate de yoga, există motive biologice pentru ceea ce discutăm
aici. Poate cândva în trecut ai observat nişte senzaţii plăcute în zona
pelvisului când ţi-ai încrucişat ochii. Se ştie că uneori ochii au tendinţa să
se încrucişeza şi să se ridice în timpul actului sexual. Este un lucru
instictiv. Ceva în noi ştie cum să ridice energia sexuală în sus prin centrul
sistemului nostru nervos. Avem această abilitate înnăscută, o reacţie naturală
pe care o putem observa chiar şi înainte de a începe să practicăm yoga. Prin
mulabandha şi sambhavi încurajăm conştient o abilitate naturală în noi, la fel
cum facem cu alte practici avansate de yoga pe care le-am discutat până acum.
Acelaşi lucru se va petrece şi cu alte practici avansate de yoga pe care le vom
discuta în viitor. Trezim sistematic ceea ce deja avem – nervul spinal,
autostrada noastră spre rai.
Punctul dintre
sprâncene se numeşte „al treilea ochi”. De ce? Ce putem vedea prin acel loc?
Dacă discutăm despre chakre, acest loc se numeşte „ajna”, ceea ce însemnă
„comandă” sau „control”. Aceste două descripţii indică importanţa funcţiei
energetice care se ridică în zona capului ca rezultat al practicilor avansate
de yoga. Nu numai că începem să vedem ceva acolo, dar avem şi comanda sa.
Isus a spus:
„Când ochii tăi sunt unul, trupul tău va fi plin de lumină.” (Matei,
6:22)
Aceste cuvinte
sunt în general interpretate metaforic, implicând că dacă ne concentrăm
devotamentul nostru într-un punct, vom fi umpluţi de lumina de la Dumnezeu.
Acest lucru e desigur adevărat. Am subliniat importanţa devotamentului în
călătoria apirituală. Fără un devotament concentrat spre transformarea
spirituală şi fără acţiune în forma practicii zilnice, nu se va petrece mare
lucru.
Cuvintele lui
Isus au un înţeles literal – un înţeles foarte literal. Dacă îţi concentrezi
atenţia în singurul canal al nervului spinal, mergând până la punctul dintre
sprâncene în mod repetat, corpul tău se va umple cu lumină. Este exact ce se
întâmplă. Sambhavi este una din
modalităţile principale de a deschide al treilea ochi.
Atunci când se deschide
al treilea ochi, tot ce este mai jos este deasemenea activat. Sambhavi
acţionează direct prin nervului spinal asupra energiei sexuale. Pe măsură ce
purificarea sistemului nervos progresează, sambhavi ne permite un mare nivel de
control asupra cultivării şi ridicării energiei sexuale. Aceasta în schimb duce
la amplificarea trăirii extatice în corp, inclusiv profunde experienţe de
lumină divină răzbătând fiecare nerv din noi. Corpul nostru este „umplut de
lumină”.
Pe măsură ce
această transformare continuă, începem deasemenea să vedem dincolo de corp.
Descoperim că nervul spinal nu se termină la locul dintre sprâncene, ci se
extinde mult înafară. Atunci când ne dăm sema de acest lucru, respiraţia
noastră spinală capătă o nouă dimensiune. Cel de-al treilea ochi se deschide!
Gurul este în
tine.
Notă: La fel cum
s-a întâmplat şi cu mulabandha, unii oameni indică dificultăţi în formarea
obiceiului cerut de sambhavi, mai ales în ridicarea ochilor spre locul dintre
sprâncene, în timp ce atenţia se mişcă în sus şi în jos în nervul spinal cu
respiraţia spinală. Există un exerciţiu care va ajuta cu dezvoltarea
coordinării necesare. Acest exerciţiu este descris în lecţia 131. Sambhavi este
discutat pe larg în lecţiile care urmează, deaorece are un rol esenţial în trezirea
conductivităţii extatice în corp.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru instrucţiuni detaliate privind mulabandha,
consultaţi cartea AYP Asane, Mudras şi Bandhas (AYP Asanas, Mudras and Bandhas)
şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment