Practici avansate de yoga
Lecţii principale
Autor: Yogani
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
Acum pentru că toată lumea
este avertizată de consecinţele stimulării directe şi a trezirii energiei
kundalini, vom aborda subiectul celei mai directe stimulări a lui kundalini – kumbhaka
(reţinerea respiraţiei), cu un întreg asortiment de bandhas şi mudras. Şi de ce
nu? Cȃnd sunteţi gata pentru ele, nu va trebui să mergeţi să le căutaţi în altă
parte. Vor fi toate aici. Pȃnă atunci am încredere în dumneavoastră că veţi fi
înţelepţi şi nu veţi forţa la extrem practica.
Ne vom ocupa de kumbhaka sub
auspiciile unei practici numite „yoni mudra”, ceea ce însemnă „sigiliul
zeiţei”. Puteţi substitui cuvȃntul „zeiţă” cu numele oricărei divinităţi
feminine care vă inspiră. Cu toţii ştim cine este ea, chiar dacă folosim
diferite nume.
Înainte să începem să
discutăm yoni mudra, este bine să ne amintim că aceleaşi avertismente de la
începutul lecţiei despre siddhasana sint valabile şi aici. Trebuie să fiţi
destul de stabilli în toate practicile pe care le faceţi şi să nu aveţi
experienţe de instabilitate sau alte probleme energetice în activitatea
zilnică. Veţi descoperi că multe din lucrurile pe care deja le facem acum sunt parte
din varianta avansată a lui yoni mudra pe care o vom discuta mai departe. Vom
combina un număr de practici într-o formă care este mai puternică decȃt simple
sumă a acestor practici. Aceasta va oferi sistemului nervos posibilitatea de a
evolua mai rapid spre un nivel mai inclusiv şi mai integrat de funcţionare
normală promovată de curgerea purei conştienţe beatifice şi a extazului divin
în noi.
Trebuie să vă avertizăm de
încă un lucru: Această tehnică implică reţinerea respiraţiei, în timp ce
aplicăm o uşoară presiune internă controlată cu atenţia. Nu recomandăm nimic
extrem – cu siguranţă nimic mai mult decȃt ce se cere cȃnd sărim într-un bazin
de înot sau de reţinerea voluntară a respiraţiei pentru un timp scurt. Dacă aveţi o problemă cu inima,
cu respiraţia, tensiune ridicată sau orice altă condiţie medicală ce poate fi
exagerată de reţinerea respiraţiei, atunci va trebui fie să săriţi peste aceasta
practică sau să obţineţi aprobarea doctorului înainte de a o încerca. Cu alte
cuvinte, dacă ştiţi că doctorul nu v-ar da aprobarea de a vă reţine respiraţia
pentru a înota sub apă într-un bazin, atunci va trebui să nu practicaţi yoni
mudra kumbhaka. Trebuie să fim în siguranţă înainte de toate.
Practica de yoni mudra
kumbhaka pe care o discutăm aici este optimizată astfel încȃt să stimuleze
întreaga sushumna, implicȃnd simultan cȃteva practici diferite.
Vom practica yoni mudra kumbhaka
la sfȃrşitul respiraţiei spinale şi înainte de meditaţie. Adică în spaţiul
dintre aceste două practici deja învăţate.
Vom începem prin a sta
aşezaţi aşa cum o facem în pranayama. Adică vom sta aşezaţi în varianta noastră
de siddhasana. Chiar înainte de a începe yoni mudra kumbhaka, vom fi la
sfȃrşitul respiraţie spinale, în care
mergem cu atenţia în sus şi în jos de-a lungul nervului spinal în timpul
inspiraţiei şi al expiraţiei.
Acum pentru yoni mudra
kumbhaka vom pune vȃrful degetelor arătătoare aproape de coada ochilor, pe
pleoapele de jos, în timp ce ţinem ochii închişi. Apoi vom presa uşor ochii în
sus şi spre centru, în direcţia
punctului dintre sprȃncene. Vom face aceasta fără să forţăm şi fără
discomfort. Doar o simplă presiune uşoară spre punctul dintre sprȃncene. Dacă
aveţi lunghii lungi la degetele arătătoare, va trebui să le scurtaţi pentru
această parte a lui yoni mudra.
Acum, cu ochii închişi, cu
uşoara presiune spre cel de-al treilea ochi, ne îndreptăm atenţia spre centrul
nervului spinal în timpul inspiraţiei, de la perineu spre punctul dintre
sprȃncene. Cȃnd plămȃnii sunt pline de aer şi atenţia este la vȃrful nervului
spinal, la punctul dintre sprȃncene, închidem nările apăsȃndu-le uşor, de o
parte şi de alta a nasului, cu cele două degete mijlocii. În acelaşi timp
menţinem poziţia degetelor arătătoare care presează uşor ochii închişi spre
spaţiul dintre sprȃncene. Deasemenea, în acelaşi timp, ridicăm vȃrful limbii
spre cerul gurii, închizȃnd gura ca aerul să nu scape pe acolo. Acum ne ţinem
respiraţia, dar nu reţinem aerul cu epiglota din gȃt, aşa cum am face-o de
obicei. În schimb, permitem aerului din plămȃni să vină în sus şi să-şi extindă
presiunea în interiorul nărilor şi în sinusuri. Nu este o presiune mare. E doar
o uşoară presiune. Nu forţăm acest procedeu. Numai permitem firesc presiunii
din plămȃnii nostri plini cu aer să meargă în sus spre nări şi sinusuri. în acelaşi timp, degetele mijlocii şi
limba blochează nasul şi gura ca aerul să nu scape pe acolo.
Încearcaţi aceasta practică
să vedeţi cum este. E destul de simplu, nu e aşa?
După ce facem toate acestea,
ne ţinem respiraţia pentru o perioadă care ese comfortabilă pentru noi – nu
prea mult, dar nici nu prea puţin. În funcţie de capacitatea pe care o avem,
poate fi treizeci de secunde, un minut sau chiar mai mult. Dacă sunteţi de
profesie culegător de perle, poate va fi cȃteva minute. Nu contează exact cȃt
timp ne ţinem respiraţia. Ceea ce este important este să ne reţinem respiraţia
pentru o durată care este comfortabilă pentru noi şi în acelaşi timp este
aproape de limita capacităţii noastre. Nu atȃt de mult încȃt să forţăm această
limită. Nu atȃt de mult încȃt să ne chinuim să respirăm la sfȃrşitul perioadei
de reţinere a respiraţiei. Cȃnd simţim că este timpul să expirăm, luăm degetele
mijlocii de la nări, dar menţinem degetele arătătoare la colţurile ochilor şi
vȃrful limbii la cerul gurii. Vom reţine respiraţia numai atȃt cȃt să ne
permită o expiraţie lungă şi neforţată prin nas, în timp ce atenţie va merge în
jos pe nervul spinal de la punctul dintre sprȃncene pȃnă la perineu. Cȃnd
expirăm nu trebuie să fim disperaţi pentru aer. Putem merge un pic mai repede
decȃt în respiraţia spinală, atȃt în timpul inspiraţiei cȃt şi al expiraţiei,
dar dacă suntem grăbiţi să respirăm din nou însemnă că ne-am ţinut respiraţia
prea mult. Căutaţi un punct de echilibru în practică. Practica poate fi
stȃngace la început, aşa cum toate practicile avansate pot fi la început. Dar
va deveni uşoară destul de repede, pe măsură ce ne obişnuim cu ea. Ideea este
să petrecem o perioadă de timp reţinȃndu-ne respiraţia, cu plămȃnii plini de
aer. Nu trebuie să devină un gest eroic.
De acum încolo putem face
trei yoni mudra kumbhaka între pranayama şi meditaţie. Deci adăugăm numai cȃteva
minute în mijlocul perioadei de practică, după pranayama şi înainte de
meditaţie. Yoni mudra kumbhaka implică alte practici pe lȃngă cele pe care le-am
menţionat pȃnă acum. Putem adăuga alte elemente în timpul perioadei cȃnd ne
reţinem respiraţia (kumbhaka) pentru a amplifica efectele positive ale acestei
practici. Să trecem în revistă toate aceste elemente.
Cȃnd terminăm respiraţia
spinală facem deja mulabandha şi sambhavi mudra, în timp ce suntem aşezaţi in siddhasana.
Pe durata practicii de yoni mudra kumbhaka continuăm să aplicăm mulabandha. Sambhavi
este modificat în yoni mudra, pentru că împingem uşor ochii spre punctul dintre
sprȃncene cu degetele arătătoare. Cum degetele arătătoare fac acest lucru, nu
ridicăm ochii pentru a-i centra, aşa cum
facem de obicei în sambhavi. Cu toate acestea, continuăm să încreţim
uşor sprȃncenele, aducȃndu-le un pic spre centru. Deci, în yoni mudra, sambhavi
este o combinaţie între ridicarea şi centrarea ochilor cu ajutorul degetelor
arătătoare şi o uşoară încruntare a sprȃncenelor folosind muşchii capului. În
acest timp, atenţia este îndreptată spre punctul dintre sprȃncene şi rămȃne
acolo pe toată durata reţinerii respiraţiei, pȃnă cȃnd expirăm şi trasăm nervul
spinal cu atenţia în jos pȃnă la perineu. Mai mult, în timp ce facem yoni mudra
kumbhaka s-ar putea ca atenţie să ne fie atrasă spre spaţiul din faţă punctului
dintre sprȃncene. Este ceva normal. Pe
măsură ce nervul spinal începe să manifeste conductivitate extatică, devine
destul de plăcut să facem sambhavi. Împingerea uşoară a ochilor spre punctul dintre
sprȃncene cu ajutorul degetelor în timp ce încruntăm uşor sprȃncenele în yoni
mudra poate să umple întregul corp cu o senzaţie de plăcere, cum
conductivitatea extatică se ridică în nervul spinal (E scris in Biblie: „Atunci
cȃnd ochiul tău e singur, trupul tău se umple cu lumină.”). Plăcerea se
amplifică firesc atunci cȃnd atenţia se îndreaptă dincolo de punctul dintre
sprȃncene. Este ceva dincolo de corpul nostru ce ne cheamă spre extaz.
Descoperim că sushumna se extinde mai departe şi suntem atraşi în această
direcţie în mod firesc. Ce vom găsi acolo? Vom vedem noi înşine. Este un lucru
bun. Dacă devenim conştienţi de acestă extindere a lui sushumna putem continua
cu atenţia spre spaţiu din faţă în timp ce facem respiraţia spinală. Acest
element este încurajat de practica de yoni mudra şi este numai unul dintre
numeroasele beneficii ale acestei practici avansate de yoga.
Procedeul de a aduce vȃrful
limbii la cerul gurii este primul stadiu al unei alte practici avansate de yoga
numite „kechari mudra.” Limba are un rol foart important în practicile noastre
avansate. În situaţia de faţă dorim numai să oprim aerul pentru a nu scăpa din
gură în timp ce facem yoni mudra. Aceasta poate însemna că punem vȃrful limbii
în spatele dinţilor din faţă. Sau poate o punem mai în spate. Dacă ajungem cu
vȃrful limbii fără să ne forţăm la punctul unde partea osoasă şi partea
membranoasă a cerului gurii se întȃlnesc, este bine să lăsăm limba să stea
acolo. Acesta nu înseamnă că trebuie neapărat să fie acolo. Facem ceea ce este
comfortabil pentru noi la momentul de faţă. Vom discuta mai mult despre kechari
în lecţiile care urmează.
Dorim să adăugăm alte două
elemente la yoni mudra. Întȃi adăugăm „jalandhara bandha”, adică „lacătul
bărbiei”. Această practică nu este atȃt de extremă cȃt pare după numele ei. Tot
ceea ce facem după ce ne reţinem respiraţia în yoni mudra kumbhaka este să
lăsăm bărbia să vină spre chest atȃt cȃt este comfortabil. În timpul inhalaţiei
şi al exhalaţiei ridicăm bărbia. Aceasta este tot. Doar lăsăm capul să vină în
jos spre piept în timpul reţinerii respiraţiei şi ţinem degetele la ochi şi la
nas pe toată această durată. Dacă bărbia vine numai la jumătatea distanţei spre
piept, este în regulă. Dacă bărbia vine pȃnă la scobitura gȃtului, atunci facem
varianta completă a lui jalandhara bandha. Oricare este cazul, este în regulă. Jalandhara
întinde nervul spinal de la partea de sus, de la punctul dintre sprȃncene pȃnă
jos. Este uşor să simţim acestă întindere. Nu o forţăm. Dacă nervul spinal
manifestă deja conductivitate extatică,
putem simţi cum întinderea ajunge pȃna la perineu. Este uimitor ce se
întȃmplă. Cu jalandhara întindem sushumna de la al treilea ochi pȃnă la
rădăcină (la baza coloanei). Această întindere amplifică mult efectul lui yoni
mudra kumbhaka şi promovează trezirea conductivităţii extatice în nervul
spinal. Mai tȃrziu vom lucra mai mult cu jalandhara, folosind o variantă
dinamică ce stimulează un volum uriaş de prana spre inimă, gȃt şi cap.
Jalandhara este o foarte importantă practică avansată de yoga. Cu yoni mudra
introducem începutul acestei practici – doar lăsam uşor capul în jos în timp ce
ne ţinem respiraţia. Apoi ridicăm capul cȃnd inhalăm şi exhalăm. Facem totul în
mod simplu, menţinȃnd comfortul, fără să ne forţăm.
Celălalt element pe care în
adăugăm este uddiyana. Uddiyana are deasemenea diferite variante, pe care le
vom explora în lecţii viitoare. La acest stadiu vom introduce o primă variantă
de bază pentru yoni mudra. Cȃnd ne reţinem respiraţia în yoni mudra, ridicăm un
pic diafragma şi ne sugem puţin stomacul.
Această manevră are legătură cu mulabandha care ridică musculatura de la
sfincterul anal pȃnă în sus în pelvis. Uddiyana are efecte uimitoare cȃnd este
făcută în timp ce stăm aşezaţi în siddhasana. Uddiyana, ceea ce înseamnă „a
zbura în sus”, este connectată cu activitatea din pelvis şi ridică totul mult
mai sus. Pentru că plămȃnii sunt plini de aer în yoni mudra kumbhaka, nu vom
ridica diafragma prea mult. Numai un pic.
Veţi simţi presiunea
ridicȃndu-se prin corp de la uddiyana. Nu exageraţi. Dacă aţi învăţat posturi
de yoga (şi este recomandat să faceţi
acest lucru), fără îndoială aţi învăţat să faceţi uddiyana stȃnd în picioare,
după ce expiraţi aerul din plămȃni (vezi nota adiţională la lectia 71). Aceasta
este o metodă bună să vă familiarizaţi cu uddiyana. Există alte practici care
implică uddiyana şi muşchii abdominali. Vom discuta despre acestea mai tȃrziu. Pentru
acum, numai ridicaţi puţin diafragma în yoni mudra. Relaxaţi-o cȃnd
inspiraţi şi expiraţi între perioadele
de reţinere a respiraţiei.
Deci sunt multe lucruri de
făcut în yoni mudra. Cele mai multe implică obiceiuri fizice care pot fi formate.
Cu vremea, după ce trecem de stadiul în care practica pare neîndemȃnatică, toate
aceste elemente vor deveni parte dintr-un reflex fizic ce se manifestă atunci
cȃnd ne reţinem respiraţia. Astfel, pe masură ce conductivitatea extatică se
trezeşte, aceste manevre vor fi tot mai rafinate şi integrate armonios în
mişcări interne ce corespund curgerii naturale a extazului divin prin noi. Tot
ceea ce am discutat aici este o introducere la un nou mod normal de funcţionare
a corpului. La un stadiu avansat, toate aceste practici se vor petrece
împreună, interconectate, ca micro-mişcări automate ce se petrec invizibil în
corp pe măsură ce energia se mişcă în noi zi şi noapte. Toate aceste procedee
fizice pe care le-am discutat acum sunt legate direct de aspectul biologic al
trăirii extatice ce se trezeşte în corp. Chiar dacă sunteţi neîndemȃnatici cu
aceste lucruri la început, pe măsură ce practicaţi veţi fi surprinşi cȃt de
integrate, de fireşti şi uşoare aceste procedee devin. Yoni mudra kumbhaka
făcută zilnic cu toate aceste mudre şi bandhe adăugate treptat ne transformă într-un
echivalent extatic al unui Ferrari bine reglat. Poate că nu pare posibil acum,
dar aşa se va întȃmpla. Yoni mudra kumbhaka este o practică spirituală avansată
care ne pregăteşte biologia pentru a funcţiona la un nou nivel.
Începem să introduce yoni
mudra kumbhaka treptat, porning încet şi simplu, cu numai trei repetiţii ale
practicii între pranayama şi meditaţie, aşa cum am discutat. Cei pentru care
yoni mudra kumbhaka decurge fără probleme pot adăuga mai multe repetiţii. Nu
exageraţi. Kumbhaka este cea mai puternica metodă de stimulare directă a lui
kundalini. Dacă trei repetiţii merg bine, poate că într-o lună veţi adăuga o a
patra. După alte cȃteva luni, puteţi considera să faceţi cinci yoni mudra
kumbhaka. Procedăm în acest fel, încetul cu încetul. Nu începem imediat să
facem yoni mudra de cinci sau zece ori la rȃnd. O creştere foarte treptată este
preferabilă, iar aceasta numai dacă yoni mudra decurge firesc şi nu avem
probleme cu practica spirituală sau viaţă cotidiană.
Am discutat cum să practicăm
yoni mudra kumbhaka, dar nu ce face de fapt această practică în noi. Simplu spus, acţionează spre a deschide
fiecare cale şi colţ din sistemul nostru nervos şi în acelaşi timp ridică
kundalini (energia sexuală) în sus. Produce o uriaşă purificare în corp.
Deasemenea cultivează mecanismele subtile legate de funcţiile biologice
extatice din noi.
Multiplele unghiuri din care
ne ocupăm de al treilea ochi produc un efect de purificare radicală la partea
de sus a lui sushumna şi în întregul
cap. Deci, yoni mudra curăţă cel de-al treilea ochi cu siguranţă. întregul nerv spinal este întins şi permeat de prana care se ridică din regiunea
pelvisului. Siddhasana, mulabandha şi uddiyana promovează ridicarea pranei din
zona de jos a corpului.
Aceasta este o perspectivă largă asupra a tot
ce se petrece. Multe alte lucruri au loc din punct de vedere biologic şi în
special al sistemului nervos ca rezultat al lui yoni mudra kumbhaka. E mult mai
mult decȃt putem discuta în cȃteva paragrafe. Vom intra în detalii în lecţiile
următoare, pe măsură ce apar diferite experienţe.
În sfȃrşit, trebuie să
menţionăm că acesta este o variantă optimizată a lui yoni mudra kumbhaka, care
vizează să promoveze o gamă largă de deschideri în sistemul nervos. Yoni mudra
în varianta sa tradiţională foloseşte mai multe degete pentru a închide urechile (cu degetele mari) şi gura (cu
degetele inelare şi cele mici) şi mai puţine mudre şi bandhe decȃt am discutat
aici. Ceea ce învăţăm acum este o practică hibridă, născută din dorinţa atingerii
unei eficienţe maxime. Cȃteva minute de yoni mudra de două ori pe zi în programul
de practică vor fi de mare ajutor pentru tuturor celelalte practici pe care le
facem şi vor cultiva experienţa trezirii purei conştienţe beatifice şi a
conductivităţii extatice în viaţa cotidiană. Acesta este motivul pentru care
facem yoni mudra kumbhaka.
Gurul este în tine.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru detalii privind yoni mudra kumbhaka, consultaţi
cartea AYP Asane, mudra şi bandhe (AYP Asanas, Mudras, and Bandhas) şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment