Saturday, November 19, 2016

Lecţia 69 – Simptome de kundalini, dezechilibre şi remedii


Practici avansate de yoga

Lecţii principale


Autor: Yogani
Data primei publicări: 5 ianuarie 2004

Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?) 

Întrebare: Sunt nou în acest grup. De-a lungul timpului, am avut multe simptome legate de trezirea lui kundalini, inclusiv (dar nu numai) senzaţii de arsură în diferite locuri din corp. Ȋnainte să încep să meditez regulat (un tip de meditaţie similară cu meditaţia profundă, dar dintr-o altă sursă) acum un an şi jumătate, simţeam o durere în zona celui de-al treilea ochi. Ȋn plus, am adăugat nişte tehnici dintr-o altă tradiţie. Acum am o senzaţie aproape continuă de arsură în zona celui de-al treilea ochi. Uneori mă simt îndemnat să mă concentrez să ridic energia şi să o mişc în mod sistematic prin corp. Am o senzaţie aproape continuă de arsură la baza şirei spinării, însă acum, dacă îi dau drumul energiei, am emoţii „devastatoare” de disperare, izolare şi gol. Și totuşi simt nevoia să continuu şi să rafinez acestă practică. Aş aprecia orice sugestii, idei, feedback.

Răspuns: Ai dreptate să procedezi cu grijă, adaptând practica ta la experienţele pe care le ai. Cel mai important lucru este să găseşti o platformă stabilă pentru practica zilnică, pentru a echilibra energiile interioare. Odată ce faci acest lucru, poţi facilita expansiunea lui kundalini într-un mod mai comfortabil şi mai plăcut, în timp ce continui să-ţi intensifici practica.  Identificarea unei pratforme stabile poate implica şi alte acţiuni în afara celor din practica regulată de meditaţie.

Mai întâi, dacă nu faci aceasta deja, îţi sugerez să adaugi cinci sau zece minute de respiraţie spinală pranayama înainte de meditaţie. Vezi dacă aceasta aduce ceva echilibru. Ȋncearcă să găseşti un nivel stabil la care practică de pranayama şi meditaţie este comfortabilă. Nu adăuga mulabandha sau sambhavi deocamdată. Ai grijă să te odihneşti suficient când termini meditaţia. Ȋţi sugerez să opreşti pentru moment celelalte practici pe care le faci, deoarece ele pot să exacerbeze energia kundalini. Dacă practici bhakti (devotament) intens, trăind emoţii puternice, îţi sugerez să temperezi şi această practică. Aceasta înseamnă să simplifici programul pentru moment pentru a stabili un nivel de practică spirituală echilibrat şi eficient. Bhakti e grozav până ne lovim de un zid. Apoi poate să fie problematică. Cu siguranţă poate fi o încercare pentru fiecare dintre noi.
Dacă tot nu observi nici o echilibru după ce faci toate acestea, ar fi bine să scurtezi timpul de meditaţie pentru o vreme, continuând cu respiraţia spinală la acelaşi nivel, cu excepţia cazului în care respiraţia spinală adaugă instabilitate. Nu ar trebui să facă aşa ceva, dar totul este posibil. Caută să găseşti o rutină de pranayama şi meditaţie care îţi permite să treci cu uşurinţă la activităţile de zi cu zi şi care produce mai puţine simptome. Pornind de la acest nivel stabil, poţi apoi să adaugi treptat alte tehnici la practica ta.

Dacă toate aceste sfaturi par să-ţi limitezi prea mult practică, poate că o să hotărăşti să continui ceea ce faci acum în ciuda unor obstacole dificile. Fără îndoială că o maşină de curse va merge fără să ţină seama de obstacole şi fără îndoială că tu vrei să continui pe calea pe care ţi-ai ales-o. Totuşi, e o idee bună să verifici că roţile sunt îndreptate înainte înainte să apeşi pedala de viteză până la podea. Odată ce ai făcut aceasta, poţi să accelerezi şi mai mult, iar călătoria ta va fi mai rapidă, în mai mare siguranţă şi mult mai plăcută.
Vom revedea acum unele dintre principiile implicate în ridicarea lui kundalini şi dezechilibrele care pot să apară în acest proces. Ȋn contextul acesta, vom prezenta măsurile care pot fi luate pentru a preveni sau trata aceste probleme.

Mitologia metaforică legată de kundalini descrie uniunea dintre Shakti (un nume pentru kundalini în mişcare) şi Shiva (pura conştienţă extatică). Aşa cum ştim, Shakti porneşte din regiunea de la baza coloanei vertebrale, din depozitul uriaş de prana de acolo (energie sexuală). Ȋn mitologie, Shiva este localizat la vârful capului. Se spune că atunci când Shakti se trezeşte, merge în sus prin toate chakrele, până atinge vârful capului, unde se uneşte cu Shiva care o aşteaptă acolo. Ca şi cum el doar stă acolo, fără să facă nimic. Fac dragoste şi nectar (amrita) se revarsă în jos, iluminând pe cel care practică. Foarte romantic, nu e aşa? Ȋn special pentru Shiva, care stă acolo fără să facă nimic, în timp ce Shakti se luptă să se ridice (prin sistemul nervos) ca să îl găsescă pe el.
Ȋn timp ce toate aceste sunt grozave în teorie, acest scenariu nu se potriveşte cu realitatea. Din punct de vedere practic, cel mai adesea acestă abordare este problematică pentru că presupune că Shakti face toată treaba şi îl găseşte pe Shiva aşteptând-o la coroana capului. Cu siguranţă, dacă are ocazia, ea va încerca să facă aceasta şi va distruge tot ce îi stă în cale în sistemul nervos. Aceasta este sursa simptomelor extreme de kundalini. Lucrurile pot deveni atât de incomfortabile încât practicile spirituale nu pot fi continuate, fiind urmate de o perioadă lungă de ardere internă continuă.

Soluţia este să îl facem pe Shiva să se mişte şi să facă şi el ceva. El trebuie să se dea jos de pe tron şi să meargă cu Shakti oriunde se duce ea în corp, ceea ce înseamnă de fapt că trebuie să meargă peste tot din momentul în care Shakti e trezită şi se ridică. Chiar dacă unirea lor îi va duce eventual undeva „acolo sus”, Shiva şi Shakti trebuie întâi să fie împreună peste tot în corp. Dacă acest lucru este făcut mai întâi, ceva nebunie tot poate să apară, dar va fi nebunia unirii extatice a lui Shiva cu Shakti care se petrece în fiecare celulă şi nerv din corp, în loc de haosul arzător provocat de energia lui Shakti care merge singură şi arde tot ce întâlneşte în cale, peste tot în corpul tău. Pe scurt, ce preferi: agonie sau extaz?
Acesta este motivul pentru care primul lucru care se recomandă este respiraţia spinală. Ea activează direct energiile masculine şi feminine şi le combină într-un mod echilibrat. Respiraţia ascendentă o aduce pe Shakti la Shiva, iar cea descendentă îl aduce pe Shiva la Shakti. Relaţia este echilibrată. Apoi, uniţi, pot merge împreună la fiecare nerv şi celulă din corp. Prin această abordare, mult mai multă energie poate fi pusă în mişcare, cu mult mai puţin stres pentru întregul sistem. Astfel, apare posibilitatea unei practici spirituale  mult mai intense decât în abordarea concentrată numai asupra lui Shakti. Și cu mult mai multă bucurie extatică.

Trebuie să menţionăm că mantra AIEM se ocupă şi ea de echilibrarea energiilor masculine şi feminine, aşa cum am discutat în lecţia 59, „Unele caracteristici ale mantrei”.
Restul practicilor noastre avansate au de asemenea o natură duală. Am introdus mulabandha la rădăcină şi sambhavi la cel de-al treilea ochi. Ȋn viitor vom continua această abordare în care introducem practici noi în perechi de complementare. Ȋn echilibru. Trezirea conductivităţii extatice în nervul spinal este o manifestare a acestui echilibru, a unirii extatice a lui Shiva şi a lui Shakti în sushumna.

Ce este de făcut însă la coroana capului? Am lăsat acest lucru în afara discuţiei de până acum în mod intenţionat. Coroana e numită sahasrar – „lotusul cu o mie de petale”. Ne vom ocupa de el mai încolo. Va trebui să avem de-a face şi cu el. Dar a ne ocupa de coroană prematur poate să conducă la „emoţiile devastatoare” pe care le-ai menţionat. Mai întâi vrem să curăţam zona de la al treilea ochi la rădăcină şi să iniţiem şi să stabilim complet conductivitatea extatică. Apoi, coroană intră în joc în mod firesc. Are propria sa legătură cu sushumna. Dacă mergem acolo prea devreme şi încercăm să facem un scurt circuit, vom plăti un preţ scump. Cea mai sigură cale spre coroană se face printr-o sushumna care a fost bine purificată în prealabil. A merge întâi la coroană şi a purifica mai târziu sushumna este formula pentru experienţe neplăcute – o mulţime de simptome intense de kundalini pot să apară. Chiar şi în cea uşoară trezire a lui kundalini vor fi nişte simptome. Poate va fi nişte mâncărime şi/sau căldură la extremităţile nervului spinal, aşa cum ai descris tu – în zona celui de-al treilea ochi şi la rădăcină. Dacă continui cu respiraţia spinală şi meditaţia, aceste simptome ar trebui să nu se agraveze. Dacă totuşi o fac, scade durata şi intensitatea practicii aşa cum am recomandat şi încearcă unele din remediile care urmează. Multe alte simptome pot să apară: uşoare senzaţii de arsură în diferite zone, contracţii musculare brusce ale corpului, mişcări brusce ale aerului din plămâni în timpul practici, sunete ca un bâzâit sau ţiuit în cap sau în alte părţi ale corpului, senzaţii de insecte mergând pe piele sau senzaţii ca şi cum am fi pişcaţi de insecte, senzaţii curioase în picioare – pot fi plăcute şi iritante în acelaşi timp (mersul pe jos zilnic uşurează aceste simptome), acelaşi tip de senzaţii în mâini, piele de găină, fiori prin corp, uneori tremurături, înţepături fierbinţi, uşoare dureri de cap sau alte senzaţii neobişnuite. Toate aceste lucruri dispar cu timpul. Chiar dacă unele simptome persistă, au tendinţa să fie umbrite de experienţă purei conştinţe beatifice şi a extazului divin care emană din interior. Aceastea sunt genul de simptome care apar într-o trezire normală a lui kundalini. Toate aceste simptome sunt rezultatul blocajelor ce sunt îndepărtate pentru a deschide calea spre o viaţă nouă în nesfârşit extaz.
Dacă simptome devin extreme şi nu le putem reduce prin pranayama şi meditaţie, chiar dacă scurtăm durata practicii, va trebui să luăm alte măsuri. Aceste lucuri pot fi considerate şi de oricine vrea să prevină problemele legate de kundalini în practica spirituală.

Trei factori influenţează modul în care kundalini se mişcă în noi: constituţia fizică, modul de viaţă şi practicile spirituale. Aceşti factori determină tendinţa energie kundalini să fie echilibrată sau dezechilibrată.
Să considerăm constituţia fizică cu care suntem născuţi. Fiecare dintre noi are anumite tendinţe care determină felul în care energia (prana) circulă în corp. Aceste aspecte sunt prezentate în detaliu în sistemul indian de medicină numit Ayurveda, care se ocupă de echilibrarea energiilor în corp. Ayurveda identifică trei aspecte ale oricărei constituţii şi noi putem să avem prea mult sau să nu avem destul din fiecare din ele:

  • Vata – Suntem din fire flexibili sau suntem tot timpul în mişcare?
  • Pitta – Suntem din fire concentraţi sau intenşi şi mânioşi?
  • Kapha – Suntem din fire constanţi sau blocaţi de inerţie?
Acestea sunt cele trei „doshas” (aspecte) ale constituţiei. Suntem cu toţii un amestec de aceste trăsături pozitive şi negative. Multe lucruri pot fi făcute pentru a balansa doshas. Ayurveda are multe modalităţi de a compensa dezechilibre din constituţiei, ceea ce poate ajuta cu simptomele excesive de kundalini. Dietele şi plantele medicinale pot fi în special de ajutor pentru a calma prea mult foc (pitta) sau/şi mişcare (vata) în corp, în minte sau în emoţii, ceea ce reprezintă simptome clasice de kundalini. Puteţi să consultaţi cărţile lui Deepak Chopra şi ale altora pentru mai multe informaţii despre Ayurveda. Pagina de resurse externe de pe AYP oferă unele sugestii, ca şi îndrumări pentru a reduce dezechilibrele din doshas.

Al doilea factor care afectează felul în care kundalini se mişca în corp este stilul nostru de viaţă. Facem prea multe practici spirituale şi nu avem destulă activitate în viaţa de zi cu zi? Munceşti prea mult sau nu destul? Te înconjori cu destui oameni care susţin şi încurajează interesele tale spirituale? Lucruri de acest gen sunt importante. Dacă ai simptome intense sau chiar numai minore de kundalini, activităţile care „împământenesc” pot fi de ajutor. Lungi plimbări zilnice pe jos cu o minte relaxată sunt unele dintre cele mai bune terapii pentru a uşura energiile crescute de kundalini. Tai Chi, practicat zilnic, de asemenea împământeneşte. Asanele de yoga (posturi), despre care vom vorbi un pic mai încolo în lecţiile acestea, pot fi de ajutor. Exerciţiile fizice sunt în general bune pentru a împământeni energiile. O dietă mai consistentă în perioadele cu simptome intense de kundalini poate împământeni energia. Activităţile de împământenire nu elimină activitatea lui kundalini. Mai curând, ele aduc energia lui Shiva pentru a ajuta să integrăm energia lui kundalini în sistemul nostru nervos. Este bine să facem aceste activităţi pe lângă practica de respiraţie spinală, meditaţie şi alte practici avansate de yoga.

Al treilea factor care influenţează felul în care se mişcă kundalini în noi este reprezentat de practicile noastre spirituale. Deja am discutat pe larg despre acest aspect, dar putem totdeauna să spunem mai mult.

Ideea este să consideri viaţa ta din toate aceste perspective şi să determini care este cauza probabilă a dezechilibrului, pentru ca apoi să te ocupi de ea. Am început printr-o abordare la un nivel înalt pentru a balansa energiile masculine şi feminine în practicile pe pranayama şi meditaţie. Acolo este locul unde vrem să realizăm echilibrul înainte de toate, chiar în mijlocul practicilor noastre. Dacă reuşim aceast lucru, putem proceda apoi mai departe, adăugând noi practici şi crescând continuu trăirile de pură conştienţă beatifică şi extaz divin. Dacă ceva în constituţia noastră sau în stilul nostru de viaţă produce dezechilibre, în acest caz va trebui să ne ocupăm de acest lucru. Odată ce facem aceasta, putem proceda mai departe cu practicile noastre într-un ritm crescut, fără discomfort inutil.

Cei care nu au simptome de kundalini sunt sfătuiţi să continue cu practicile, urmând îndrumările date, adaptându-le la capacitatea şi nivelul lor personal. Consideră această lecţie în caz că ai nevoie de ea. Poate totul va merge uşor şi vei aluneca uşor, plin de fericire, fără nici un obstacol, în iluminare. Ar fi minunat. Dacă cumva apar nişte simptome de kundalini din când în când, nu vei fi surprins acum că ai citit această lecţie. Acestă lecţie îţi oferă o modalitate de a trece în revistă ceea ce se întâmplă şi a considera ce schimbări poţi să faci, dacă acest lucru este necesar.

Gurul este în tine.  

Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·         Pentru o discuţie privind simptomele de kundalini şi remediile lor, consultaţi cartea AYP Asane, Mudras şi Bandhas (AYP Asanas,Mudras, and Bandhas), cartea AYP Dieta, Shatkarmas şi Amaroli (AYP Diet, Shatkarmas,and Amaroli) şi AYP Plus.



No comments:

Post a Comment