Practici avansate de yoga
Lecţii principale
Autor: Yogani
Data primei publicări: 13
ianuarie 2004
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
Întrebare: Krishnamurti şi
alţi masteri spirituali spun că este o greşeală să ne concentrăm asupra unori
tehnici, pentru că nu există nici o tehnică pentru meditaţie. Meditaţia se
petrece tot timpul, aici şi acum. Practicând meditaţia cu mantra şi pranayama
înseamnă că facem nişte tehnici. Presupun că o fac pentru a-mi ridica nivelul
energetic şi a-l acorda pentru a putea trăi extazul şi creaţia la nivelele cele
mai profunde. Dar mă întreb de ce unii învăţători spun că a practica tehnici
este o greşeală şi că ele ne vor induce în eroare – după care nu dau nici o
instrucţiune, numai să fim atenţi sau nici măcar acest sfat. De ce? Are sens
din punct de vedere al practicii de yoga?
Ei s-au născut iluminaţi sau foarte aproape de
iluminare şi se pare că nu au nici o memorie a tot ce au făcut în vieţile
anterioare pentru a ajunge în acestă situaţie. Dacă nu facem nimic, vom atinge
iluminarea într-un gazilion de ani de acum încolo. Dacă facem ceva, va fi mult
mai repede. Există unele metode recunoscute să accelereze procesul de
iluminare. Una din ele este yoga.
Fiecare îşi alege propria sa cale, ce să facă şi ce să
nu facă. Chiar şi o cale pe care nu o alegem în mod conştient (sau ne dăm seama
că nu o alegem) tot presupune că facem ceva. Cu adevărat, meditaţia pe care o
facem aici implică să nu facem nimic. Noi numai creăm o anumită condiţie în
minte şi mintea face restul. Se duce spre tăcere şi linişte. Noi nu facem
nimic. Sistemul nervos face totul după ce creăm condiţia iniţială. Deci, din
puncy de vedere tehnic, sunt de acord că această cale cere să nu facem nimic.
Dar a nu face nimic în mod eficient este o artă. Este arta meditaţiei.Toace
celelalte practici avansate de yoga sunt şi ele arte de a nu face nimic. Creăm
condiţiile iniţiale şi sistemul nervos continuă de la sine. Nu trebuie să facem
nimic din momentul în care tendinţele înnăscute ale sistemului nostru nervos
preiau sarcina. Yoga este arta de a stimula sitemul nervos în anumite feluri,
pentru ca apoi să nu facem nimic.
Ramakrishna spunea că practicanţii de yoga sunt ca
săpătorii de fântâni. Sunt trei tipuri de yogini. Primul tip caută uneltele,
sapă fântâna (pentru iluminare) ş apoi sare în ea, luând toate uneltele cu el.
Nimeni nu mai ştie cum a făcut-o. Al doilea tip caută uneltele, sapă fântâna şi
sare în ea. Dar acest tip lasă toate uneltele pe pământ, în jurul fântânii,
pentru ca alţii să poată să le găsească. Al treilea tip de yogi caută uneltele,
sapă fântâna şi rămâne pe lângă ea pentru o vreme, ca se arate celor care vin
ce unelte a folosit şi să-i înveţe cum să procedeze.
Poate există un al patrulea tip de yogi – cel care e
născut iluminat, fără nici o memorie despre uneltele pe care le-a folosit In
vieţIle anterioare, aşa că el spune tuturor:
-Nu ai nevoie de nici o unealtă. Doar fii iluminat. E
simplu. Uite, aici e fântâna. Doar fii conştient şi te vei găsi deja în ea.
Unii yogini procedează chiar aşa. Cine ştie dacă acest
sfat poate fi încununat de succes? Un lucru e sigur: Deşi cei cum e
Krishnamurti ne inspiră, nu oferă nici un ajutor practic pentru cei mai mulţi
oameni. Poate câteva suflete înalte pot beneficia de sfaturile lor. Este un
grup restrâns. Noi ceilalţi avem nevoie de o abordare mai cuprinzătoare, cum e
yoga. Avem nevoie să facem ceva pentru a învăţa să nu facem nimic.
Gurul este în tine.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru instrucţiuni privind felul în care putem să
dezvoltăm un program echilibrat de practici, consultaţi cartea AYP Cele opt
ramuri de yoga (AYP Eight Limbs of Yoga) şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment