Practici avansate de yoga
Lecţii principale
Autor: Yogani
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
Mi s-a spus recent că deşi
cauceul are originea in spiritualitatea antică, a fost adoptat ca un simbol al
medicinei occidentale numai cam acum o sută de ani. Aceasta poate indică faptul
că medicina occidentală nu provine din origini iluminate aşa cum am menţionat
în lecţia anterioară. Poate în loc de o epocă de renaştere a fundamentului său
spiritual, stiinţele medicale vor descoperi acum pentru prima dată legătura
dintre anatomia fizică şi cea spirituală. Este probabil că aceasta se va petrece
pe măsură ce tot mai multe sisteme holistice de medicina aşa cum este ayurveda
sunt integrate în medicina occidentală de-a lungurilor decadelor următoare. Atenţia
se va îndreptat tot mai mult spre echilibrare şi prevenire şi poate profesia
medicală va fi mai puţin orientată spre situaţii de criză, aşa cum este acum.
Umanitatea şi profesia medicală merită o pauză de la crize. Secretul sănatăţii
stă în stilul de viaţă pe care îl adoptăm. Simplu spus, depinde de ceea ce
facem în viaţa de zi cu zi. Desigur, profesia medicală are un rol important
pentru a ne inspira şi susţine în această direcţie.
Şi dacă vorbim de inspiraţie
trebuie să spunem că bhakti (devotamentul pentru cel mai înalt ideal) este
motivul pentru care am menţionat caduceul. De cȃte ori vedeţi simbolul
sceptrului cu doi şerpi încolăciţi în jurul lui, cu o sfera luminoasă la vȃrf,
sper că veţi fi inspiraţi să continuaţi cu practicile zilnice. Caduceul poate
inspira bhakti în acest fel în noi. Este o reamintire tăcută pentru profesia
medicală şi pentru noi toţi a anatomiei noastre spirituale.
Să ridicăm vălul – sau să ridicăm capota - pentru cȃteva minute şi
să aruncăm o privire asupra lui ida şi pingala.
Dacă ridicăm valul, vedem o
uluitoare împletire luminoasă de nervi, chakre (centre energetice) şi energie
extatică ce se revarsă spre exterior. Prima mea tendinţă este să trag înapoi
vălul, să închid capotă, pentru a merge apoi cu toţii înapoi la practicile
zilnice. Să ne bucurăm de faptul că suntem la volan şi privim minunatul peisaj
ce se perindă de-a lungul drumului, în loc să ne pierdem in detaliile de sub
capotă. Dar dacă am hotărȃt să aruncăm o privire la ceea ce se petrece în
interior, haideţi să mergem mai departe.
Acum suntem daja familiari
cu sushumna sau nervul spinal, pe care îl folosim în respiraţia spinală. Sau
cel puţin ne gȃndim să îl folosim. Pentru unii a devenit o realitate palpabilă,
pe măsură ce radienţa extatică începe să se mişte în acest nerv lung, se de
întinde ca un fir de la perineu pȃnă la punctul dintre sprȃncene. Putem să îl
folosim în practicile pe care le-am învăţat pȃnă acum. Este foarte plăcut –
extatic putem spune. Alţii cunosc o expansiune a radianţei extatice pe o scară mult mai mare. Acesta
este stadiul la care începem să observăm prezenţa lui ida şi pingala. Pe măsură
ce energia kundalini se răspȃndeşte tot mai mult din sushumna, ida şi pingala sunt
următorii nervi ce sunt iluminaţi.
Tradiţional, sushumna, ida
şi pingala sunt cei trei nervi principali implicaţi în trezirea lui kundalini.
Aceşti trei nervi regulează curgerea pranei prin întregul sistem nervos. Acest
efect de reglare se petrece chiar şi înainte de trezirea lui kundalini. Pe
măsură ce are loc această trezire, curgerea pranei prin sushumna dominează
procesul, dar ida şi pingala sunt şi ele trezite şi active. Ida se extinde în
sus şi în jos la stȃnga nervului spinal, făcȃnd legătura de la perineu pȃna la
ţesuturile sensitive aflate în partea de sus a nării stȃngi. Pingala se extinde
în sus şi în jos la dreapta nervului spinal, făcȃnd legătura de la perineu pȃnă
la ţesuturile sensitive aflate în partea
de sus a nării drapte. La fel cum sushumna se extinde pentru a cuprinde mult mai
mult decȃt un canal îngust în măduva spinării, tot aşa ida şi pingala se extind
în mod extatic pentru a cuprinde mult mai mult decȃt dimensiunile fizice
limitate ale nervilor ce merg paralel cu măduva spinării.
Un element cheie al
sistemului nervos este faptul că dimensiunile fizice limitate ale nervilor
localizaţi în corp sunt depăşite atunci cȃnd kundalini se trezeşte şi devine
extatic. Deci, un nadi, un nerv spiritual, corespunde unui nerv fizic numai la
început. Pe măsură ce se trezeşte, un nadi se extinde, radiind energie dincolo
de localizarea fizică a nervului. Există două posibilităţi de a aborda acest
subiect. Una este de a spune că noi călătorim spre interior, într-o dimensiune internă
dilatată. Simţim aceasta cȃnd experienţa senzorială se extinde spre interior. O
altă perspectivă este aceea că ne extindem spre exterior in dimensiunea fizică.
Mergem spre interior pentru a ajunge la exterior. Cei care au experienţe cu
kundalini descriu faptul că energia se extinde dincolo de corpul fizic, în timp
ce ei se extind tot mai mult spre interior. Oricine cunoaşte tăcerea profundă
în timpul meditaţiei simte deasemenea aceeaşi expansiune – mergȃnd spre
interior şi radiind pace în lumea fizică. Fie că simţim expansiunea unui
kundalini trezit sau expansiunea tăcerii, a purei conştienţe beatifice în
meditaţie, este efectul expansiunii nadisurilor. Amȃndouă sunt diferite nivele
ale unui singur lucru – al expansiunii purei conştienţe beatifice.
Ce legătură au toate acestea
cu ida şi pingala? Atunci cȃnd aceşti doi nervi sunt treziţi prin expansiunea
sushumnei, ei încep să se extindă dincolo de localizarea lor fizică şi apar ca
meandre de energie extatică ce încercuie coloana verterbrală. Nu stau nemişcate
într-un loc, ci se învȃrtesc, se mişcă rapid, încȃt e greu de deosebit strȃnga
de dreapta. Una este fierbinte (pingala), iar alta este rece (ida), ceea ce dă
naştere senzaţiilor de rece şi cald ce co-există în corp. Sunt precum spirale.
Imaginaţi-vă o coloană de energie extatică ce se roteşte, emanată de la centrul
măduvei spinării şi extinzȃndu-se spre exterior. Aceasta este sushumna. Acum
închipuiţi-vă că este înconjurată de spirale dinamice de energie extatică.
Acestea sunt ida şi pingala.
La anumite puncte de-a lungul
măduvei spinării, aceste trei energii converg în vȃrtejuri învolburate într-un
dans extatic. Aceste puncte de convergenţă sunt aşa numiţii centri energetici
sau chakras. Sushumna, ida şi pongala sunt principalele căi energetice care
conectează chakrele. Pe măsură ce nervii sunt activaţi, chakrele sunt şi ele
activate. Aceasta se petrece începȃnd cu activarea nervului spinal spre radianţa
extatică. Iar înainte de toate aceste, începe prin o purificare generală a
tuturor nervilor prin meditaţie.
Procesul de trezire descris
în aceste lecţii începe cu o purificare generală a sistemului nostru nervos
prin meditaţie, urmată de o activare uşoară a sushumnei prin respiraţia spinală
şi în sfȃrşit o activare directă prin practici vizate să extindă radianţa
extatică spre dimensiuni infinite. Nu toate abordările din yoga procedează în
acest fel. Unele caută să activeze sushumna imediat, înainte de a avea o
practică semnificativă de meditaţie.
Altele se centrează pe echilibrarea lui ida şi pingala şi apoi se ocupă
de sushumna. Altele lucrează întȃi cu chakrele. Oricare abordare specifică este
utilizată, rezultatul final va fi acelaşi, o trezire completă a sistemului
nervos, extinzȃnd radianţa extatică dincolo de limitele corpului fizic. Toate
drumurile duc acasă, deşi traseele urmărite pot diferi considerabil, ca şi
viteza şi comfortul călătoriei.
Foarte bine, să închidem
capota maşinii şi să ne aşezăm din noi la volan. Vom discuta despre alte mijloace
de control (practici avansate de yoga) ce ne pot ajuta să accelăram călătoria.
Gurul este în tine.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru detalii privind respiraţia spinală, consultaţi
cartea AYP Respiraţia spinală (AYP Spinal Breathing Pranayama) şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment