Sunday, July 22, 2018

Lecţia 90 – Rectificare privind cauceul şi o re-examinare a lui ida şi pingala


Practici avansate de yoga

Lecţii principale

Autor: Yogani

Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)

Mi s-a spus recent că deşi cauceul are originea in spiritualitatea antică, a fost adoptat ca un simbol al medicinei occidentale numai cam acum o sută de ani. Aceasta poate indică faptul că medicina occidentală nu provine din origini iluminate aşa cum am menţionat în lecţia anterioară. Poate în loc de o epocă de renaştere a fundamentului său spiritual, stiinţele medicale vor descoperi acum pentru prima dată legătura dintre anatomia fizică şi cea spirituală. Este probabil că aceasta se va petrece pe măsură ce tot mai multe sisteme holistice de medicina aşa cum este ayurveda sunt integrate în medicina occidentală de-a lungurilor decadelor următoare. Atenţia se va îndreptat tot mai mult spre echilibrare şi prevenire şi poate profesia medicală va fi mai puţin orientată spre situaţii de criză, aşa cum este acum. Umanitatea şi profesia medicală merită o pauză de la crize. Secretul sănatăţii stă în stilul de viaţă pe care îl adoptăm. Simplu spus, depinde de ceea ce facem în viaţa de zi cu zi. Desigur, profesia medicală are un rol important pentru a ne inspira şi susţine în această direcţie.

Şi dacă vorbim de inspiraţie trebuie să spunem că bhakti (devotamentul pentru cel mai înalt ideal) este motivul pentru care am menţionat caduceul. De cȃte ori vedeţi simbolul sceptrului cu doi şerpi încolăciţi în jurul lui, cu o sfera luminoasă la vȃrf, sper că veţi fi inspiraţi să continuaţi cu practicile zilnice. Caduceul poate inspira bhakti în acest fel în noi. Este o reamintire tăcută pentru profesia medicală şi pentru noi toţi a anatomiei noastre spirituale.

Să ridicăm vălul –  sau să ridicăm capota - pentru cȃteva minute şi să aruncăm o privire asupra lui ida şi pingala.

Dacă ridicăm valul, vedem o uluitoare împletire luminoasă de nervi, chakre (centre energetice) şi energie extatică ce se revarsă spre exterior. Prima mea tendinţă este să trag înapoi vălul, să închid capotă, pentru a merge apoi cu toţii înapoi la practicile zilnice. Să ne bucurăm de faptul că suntem la volan şi privim minunatul peisaj ce se perindă de-a lungul drumului, în loc să ne pierdem in detaliile de sub capotă. Dar dacă am hotărȃt să aruncăm o privire la ceea ce se petrece în interior, haideţi să mergem mai departe.

Acum suntem daja familiari cu sushumna sau nervul spinal, pe care îl folosim în respiraţia spinală. Sau cel puţin ne gȃndim să îl folosim. Pentru unii a devenit o realitate palpabilă, pe măsură ce radienţa extatică începe să se mişte în acest nerv lung, se de întinde ca un fir de la perineu pȃnă la punctul dintre sprȃncene. Putem să îl folosim în practicile pe care le-am învăţat pȃnă acum. Este foarte plăcut – extatic putem spune. Alţii cunosc o expansiune a radianţei  extatice pe o scară mult mai mare. Acesta este stadiul la care începem să observăm prezenţa lui ida şi pingala. Pe măsură ce energia kundalini se răspȃndeşte tot mai mult din sushumna, ida şi pingala sunt următorii nervi ce sunt iluminaţi.

Tradiţional, sushumna, ida şi pingala sunt cei trei nervi principali implicaţi în trezirea lui kundalini. Aceşti trei nervi regulează curgerea pranei prin întregul sistem nervos. Acest efect de reglare se petrece chiar şi înainte de trezirea lui kundalini. Pe măsură ce are loc această trezire, curgerea pranei prin sushumna dominează procesul, dar ida şi pingala sunt şi ele trezite şi active. Ida se extinde în sus şi în jos la stȃnga nervului spinal, făcȃnd legătura de la perineu pȃna la ţesuturile sensitive aflate în partea de sus a nării stȃngi. Pingala se extinde în sus şi în jos la dreapta nervului spinal, făcȃnd legătura de la perineu pȃnă la ţesuturile sensitive  aflate în partea de sus a nării drapte. La fel cum sushumna se extinde pentru a cuprinde mult mai mult decȃt un canal îngust în măduva spinării, tot aşa ida şi pingala se extind în mod extatic pentru a cuprinde mult mai mult decȃt dimensiunile fizice limitate ale nervilor ce merg paralel cu măduva spinării.

Un element cheie al sistemului nervos este faptul că dimensiunile fizice limitate ale nervilor localizaţi în corp sunt depăşite atunci cȃnd kundalini se trezeşte şi devine extatic. Deci, un nadi, un nerv spiritual, corespunde unui nerv fizic numai la început. Pe măsură ce se trezeşte, un nadi se extinde, radiind energie dincolo de localizarea fizică a nervului. Există două posibilităţi de a aborda acest subiect. Una este de a spune că noi călătorim spre interior, într-o dimensiune internă dilatată. Simţim aceasta cȃnd experienţa senzorială se extinde spre interior. O altă perspectivă este aceea că ne extindem spre exterior in dimensiunea fizică. Mergem spre interior pentru a ajunge la exterior. Cei care au experienţe cu kundalini descriu faptul că energia se extinde dincolo de corpul fizic, în timp ce ei se extind tot mai mult spre interior. Oricine cunoaşte tăcerea profundă în timpul meditaţiei simte deasemenea aceeaşi expansiune – mergȃnd spre interior şi radiind pace în lumea fizică. Fie că simţim expansiunea unui kundalini trezit sau expansiunea tăcerii, a purei conştienţe beatifice în meditaţie, este efectul expansiunii nadisurilor. Amȃndouă sunt diferite nivele ale unui singur lucru – al expansiunii purei conştienţe beatifice.

Ce legătură au toate acestea cu ida şi pingala? Atunci cȃnd aceşti doi nervi sunt treziţi prin expansiunea sushumnei, ei încep să se extindă dincolo de localizarea lor fizică şi apar ca meandre de energie extatică ce încercuie coloana verterbrală. Nu stau nemişcate într-un loc, ci se învȃrtesc, se mişcă rapid, încȃt e greu de deosebit strȃnga de dreapta. Una este fierbinte (pingala), iar alta este rece (ida), ceea ce dă naştere senzaţiilor de rece şi cald ce co-există în corp. Sunt precum spirale. Imaginaţi-vă o coloană de energie extatică ce se roteşte, emanată de la centrul măduvei spinării şi extinzȃndu-se spre exterior. Aceasta este sushumna. Acum închipuiţi-vă că este înconjurată de spirale dinamice de energie extatică. Acestea sunt ida şi pingala.

La anumite puncte de-a lungul măduvei spinării, aceste trei energii converg în vȃrtejuri învolburate într-un dans extatic. Aceste puncte de convergenţă sunt aşa numiţii centri energetici sau chakras. Sushumna, ida şi pongala sunt principalele căi energetice care conectează chakrele. Pe măsură ce nervii sunt activaţi, chakrele sunt şi ele activate. Aceasta se petrece începȃnd cu activarea nervului spinal spre radianţa extatică. Iar înainte de toate aceste, începe prin o purificare generală a tuturor nervilor prin meditaţie.

Procesul de trezire descris în aceste lecţii începe cu o purificare generală a sistemului nostru nervos prin meditaţie, urmată de o activare uşoară a sushumnei prin respiraţia spinală şi în sfȃrşit o activare directă prin practici vizate să extindă radianţa extatică spre dimensiuni infinite. Nu toate abordările din yoga procedează în acest fel. Unele caută să activeze sushumna imediat, înainte de a avea o practică semnificativă de meditaţie.  Altele se centrează pe echilibrarea lui ida şi pingala şi apoi se ocupă de sushumna. Altele lucrează întȃi cu chakrele. Oricare abordare specifică este utilizată, rezultatul final va fi acelaşi, o trezire completă a sistemului nervos, extinzȃnd radianţa extatică dincolo de limitele corpului fizic. Toate drumurile duc acasă, deşi traseele urmărite pot diferi considerabil, ca şi viteza şi comfortul călătoriei.

Foarte bine, să închidem capota maşinii şi să ne aşezăm din noi la volan. Vom discuta despre alte mijloace de control (practici avansate de yoga) ce ne pot ajuta să accelăram călătoria.

Gurul este în tine.

Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:

·        Pentru detalii privind respiraţia spinală, consultaţi cartea AYP Respiraţia spinală (AYP Spinal Breathing Pranayama) şi AYP Plus.

No comments:

Post a Comment