Practici avansate de yoga
Lecţii principale
Data primei publicări: 11 ianuarie 2004
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
Întrebare:
Ȋntrebarea mea continuă
subiectul felului în care chakrele sunt închise sau deschise (lecţia 73). Și eu sunt un vindecător şi am învăţat aţât
din teorie cât şi din practică că chakrele sunt deschise în mod normal. Măsura
în care o chakră este închisă sau inactivă (sau supra-activă) sau epuizată sau
îngheţată este ceea ce determină boala în fiinţa umană – adică, lucrurile nu
sunt în armonie în corpul eteric şi acest efect se manifestă în corpul fizic
sub forma bolii.
Ȋn plus, din câte înţeleg eu, chakra inimii este ceea ce ne permite să
dăruim, să iubim, fără reţineri, fără condiţii. Fiind un vindecător, este
credinţă mea că chakra inimii, mai mult decât oricare altă chakră, trebuie să
fie deschisă, activă şi sănătoasă petru a permite unui vindecător să lase
energiile vindecătoare divine să treacă la pacient. Aceasta este credinţa mea.
Sper că nu supăr pe nimeni spunând aceasta.
De
asemenea, găsesc explicaţia dumneavoastră privind deschiderea coroanei destul
de confuză. Când facem pranayama, exerciţii sau meditaţie, energia kundalini
este pusă în mişcare. Ȋn
funcţie de condiţia eterică a sushumnei, a idei şi pingalei, a nadisurilor, ca
şi de starea generală de sănătate a chakrelor, energia kundalini începe să se
ridice în sus. Nu e nevoie să spun că, pentru cei mai mulţi dintre noi,
condiţia eterică a acestor chakre şi nadisuri este de obicei îngrozitoare.
Când
energia kundalini se trezeşte, începe să se mişte haotic şi se repede în
nadisuri, oriunde găseşte spaţiu să meargă. De examplu, în cazul lui Gopi
Krishna, kundalini a mers până sus la coroană, pe ida. Și chiar pe muchia nebuniei, el a reuşit să
forţeze o parte din energie să se ridice prin pingala şi să restabilească
echilibrul, ceea ce l-a salvat.
Vreau
să spun că echilibrarea energiilor yin and yang, ca şi a lui Shiva şi Shakti,
este extrem de necesară pentru o practică meditativă balansată, făcută în
siguranţă. Energia lui Shiva vine în jos de la coroană – cum să ne putem
permite să nu deschidem coroana? Iar dacă energiile lui kundalini şi a lui
Shiva intră sushumna, respectiv de la rădacină şi de la coroană, pentru a se
întâlni la chakra inimii – cum am putea să o ţinem închisă?
Sper
că puteţi să faceţi lumină în acestă problemă.
Răspuns:
Ȋţi mulţumesc pentru această
întrebare detaliată privind chakrele. Ridici nişte obiecţii valide.
Deschidera
forţată a lui sahasrar în stagiile de început ale procesului de yoga este prima
precauţie de care ţinem seama, deoarece kundalini trezit în aceste condiţii
poate merge oriunde, aşa cum ai remarcat. Aşa cum spui, această situaţie se
poate aplica la orice chakră sau nadi. Mulţi fac greşeala de a crede că yoga
are de a face numai cu trezirea în sus a chakrelor şi dau de necazuri. Destui
mi-ai scris despre probleme serioase pe care le au din această cauză şi îmi
pare rău că trebuie să treacă prin aşa ceva.
Recomandarea
pe care o facem este să nu ţinem nimic închis (inclusiv sahasrar), ci să lăsăm
totul să se deschidă firesc pe măsură ce avansăm în practicile de yoga. Nu ne
gândim anume la chakre în timpul practicilor în abordarea aceasta. Ele sunt
considerate să fie „sub capota” maşinii
la care suntem la volan. Aceasta nu înseamnă că alte abordări centrate direct
asupra chakrelor nu ar fi valide. Ȋnseamnă numai că nu este metoda pe care o propunem aici.
Deci,
de aceea începem cu practici generale de meditaţie şi respiraţie spinală pentru
a promova purificării şi deschideri adecvate pentru a uşura deschiderea
chakrelor şi nadisurilor fără probleme, de la sine, din interior. Ȋn acestă abordare, meditaţia reprezintă
primul pas, fiind un element de echilibrare, în loc să căutăm să echilibrăm
întâi chakrele înainte de a medita. Avem încredere că pura conştienţă extatică
ce se trezeşte prin meditaţie şi respiraţie spinală va conduce la o purificare
şi deschidere adecvată, ceea ce se întâmplă dacă folosim aceste procedee
simple. Apoi, după un timp, pe măsură ce totul în noi trece printr-o purificare
globală, putem adopta metode mai agresive şi în cele din urmă putem să ne
concentrăm mai mult asupra coroanei. De la început, Shiva este adus în jos în cel
mai simplu mod, folosind ajna (al treilea ochi) pentru trezirea spirituală,
ceea ce este o parte esenţială a respiraţiei spinale şi a creşterii treptate a conductivităţii
extatice în sushumna şi în toate nadisurile (nervii subtili). Din nou,
subliniem că aceasta este numai abordarea noastră în aceste lecţii. Alte
abordări pot fi complet diferite, fără să fie o problemă. Până la urmă, orice
metodă va fi supusă ochiului critic al practicanţilor. Experienţa este cel mai
bun arbitru pentru a decide între diferite abordări. Aşa procedează ştiinţa.
Mai devreme sau mai târziu, vom ajunge să formulăm un si stem yoga optim, la fel cum procedăm pentru a
optimiza diferite aplicaţii tehnologice.
Sunt
de acord cu tine sută la sută când e vorba de inimă. De aceea punem accent tot
timpul pe dorinţă, devotament şi bhakti. Deschiderea inimii ne duce acasă.
Practici avansate de yoga prezentate în lecţiile care urmează pun un accent mai
direct pe inimă. Chiar şi aşa, ne bazăm pe efectele generale ale meditaţiei şi
respiraţiei spinale pentru a face ceea mai mai mare parte din muncă în
deschiderea inimii. Trezirea devotamentului (bhakti) depinde de această muncă.
Cum am putea fi devotaţi fără o inimă deschisă?
Cum am putea găsi motivaţia de a medita fără devotament? Este marea
dilemă în yoga. Ce vine mai întâi – devotamentul sau practica? Nu putem avea
una fără cealaltă. Una este cauza celeilalte. Avem nevoie de amândouă şi mai devreme
sau mai târziu vom fi captivaţi de una dintre ele, într-un fel sau altul.
Atunci când se întâmplă acesta, vom fi pe calea ce ne duce la tot restul.
Gurul este în tine.
Notă
pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru
o explicaţii detaliată privind stabilirea unei rutine zilnice echilibrată,
consultă cartea AYP Opt ramuri de yoga (AYP Eight Limbs of Yoga) şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment