Monday, January 16, 2017

Lecţia 77 – Din nou despre chakre


Practici avansate de yoga
Lecţii principale


Autor: Yogani
Data primei publicări: 11 ianuarie 2004

Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)

Întrebare: Ȋntrebarea mea continuă subiectul felului în care chakrele sunt închise sau deschise (lecţia 73). Și eu sunt un vindecător şi am învăţat aţât din teorie cât şi din practică că chakrele sunt deschise în mod normal. Măsura în care o chakră este închisă sau inactivă (sau supra-activă) sau epuizată sau îngheţată este ceea ce determină boala în fiinţa umană – adică, lucrurile nu sunt în armonie în corpul eteric şi acest efect se manifestă în corpul fizic sub forma bolii.

Ȋn plus, din câte înţeleg eu, chakra inimii este ceea ce ne permite să dăruim, să iubim, fără reţineri, fără condiţii. Fiind un vindecător, este credinţă mea că chakra inimii, mai mult decât oricare altă chakră, trebuie să fie deschisă, activă şi sănătoasă petru a permite unui vindecător să lase energiile vindecătoare divine să treacă la pacient. Aceasta este credinţa mea. Sper că nu supăr pe nimeni spunând aceasta.

De asemenea, găsesc explicaţia dumneavoastră privind deschiderea coroanei destul de confuză. Când facem pranayama, exerciţii sau meditaţie, energia kundalini este pusă în mişcare. Ȋn funcţie de condiţia eterică a sushumnei, a idei şi pingalei, a nadisurilor, ca şi de starea generală de sănătate a chakrelor, energia kundalini începe să se ridice în sus. Nu e nevoie să spun că, pentru cei mai mulţi dintre noi, condiţia eterică a acestor chakre şi nadisuri este de obicei îngrozitoare.

Când energia kundalini se trezeşte, începe să se mişte haotic şi se repede în nadisuri, oriunde găseşte spaţiu să meargă. De examplu, în cazul lui Gopi Krishna, kundalini a mers până sus la coroană, pe ida. Și chiar pe muchia nebuniei, el a reuşit să forţeze o parte din energie să se ridice prin pingala şi să restabilească echilibrul, ceea ce l-a salvat.

Vreau să spun că echilibrarea energiilor yin and yang, ca şi a lui Shiva şi Shakti, este extrem de necesară pentru o practică meditativă balansată, făcută în siguranţă. Energia lui Shiva vine în jos de la coroană – cum să ne putem permite să nu deschidem coroana? Iar dacă energiile lui kundalini şi a lui Shiva intră sushumna, respectiv de la rădacină şi de la coroană, pentru a se întâlni la chakra inimii – cum am putea să o ţinem închisă?

Sper că puteţi să faceţi lumină în acestă problemă.

Răspuns: Ȋţi mulţumesc pentru această întrebare detaliată privind chakrele. Ridici nişte obiecţii valide.

Deschidera forţată a lui sahasrar în stagiile de început ale procesului de yoga este prima precauţie de care ţinem seama, deoarece kundalini trezit în aceste condiţii poate merge oriunde, aşa cum ai remarcat. Aşa cum spui, această situaţie se poate aplica la orice chakră sau nadi. Mulţi fac greşeala de a crede că yoga are de a face numai cu trezirea în sus a chakrelor şi dau de necazuri. Destui mi-ai scris despre probleme serioase pe care le au din această cauză şi îmi pare rău că trebuie să treacă prin aşa ceva.

Recomandarea pe care o facem este să nu ţinem nimic închis (inclusiv sahasrar), ci să lăsăm totul să se deschidă firesc pe măsură ce avansăm în practicile de yoga. Nu ne gândim anume la chakre în timpul practicilor în abordarea aceasta. Ele sunt considerate să fie „sub capota”  maşinii la care suntem la volan. Aceasta nu înseamnă că alte abordări centrate direct asupra chakrelor nu ar fi valide. Ȋnseamnă numai că nu este metoda pe care o propunem aici.

Deci, de aceea începem cu practici generale de meditaţie şi respiraţie spinală pentru a promova purificării şi deschideri adecvate pentru a uşura deschiderea chakrelor şi nadisurilor fără probleme, de la sine, din interior. Ȋn acestă abordare, meditaţia reprezintă primul pas, fiind un element de echilibrare, în loc să căutăm să echilibrăm întâi chakrele înainte de a medita. Avem încredere că pura conştienţă extatică ce se trezeşte prin meditaţie şi respiraţie spinală va conduce la o purificare şi deschidere adecvată, ceea ce se întâmplă dacă folosim aceste procedee simple. Apoi, după un timp, pe măsură ce totul în noi trece printr-o purificare globală, putem adopta metode mai agresive şi în cele din urmă putem să ne concentrăm mai mult asupra coroanei. De la început, Shiva este adus în jos în cel mai simplu mod, folosind ajna (al treilea ochi) pentru trezirea spirituală, ceea ce este o parte esenţială a respiraţiei spinale şi  a creşterii treptate a conductivităţii extatice în sushumna şi în toate nadisurile (nervii subtili). Din nou, subliniem că aceasta este numai abordarea noastră în aceste lecţii. Alte abordări pot fi complet diferite, fără să fie o problemă. Până la urmă, orice metodă va fi supusă ochiului critic al practicanţilor. Experienţa este cel mai bun arbitru pentru a decide între diferite abordări. Aşa procedează ştiinţa. Mai devreme sau mai târziu, vom ajunge să formulăm un si  stem yoga optim, la fel cum procedăm pentru a optimiza diferite aplicaţii tehnologice.

Sunt de acord cu tine sută la sută când e vorba de inimă. De aceea punem accent tot timpul pe dorinţă, devotament şi bhakti. Deschiderea inimii ne duce acasă. Practici avansate de yoga prezentate în lecţiile care urmează pun un accent mai direct pe inimă. Chiar şi aşa, ne bazăm pe efectele generale ale meditaţiei şi respiraţiei spinale pentru a face ceea mai mai mare parte din muncă în deschiderea inimii. Trezirea devotamentului (bhakti) depinde de această muncă. Cum am putea fi devotaţi fără o inimă deschisă?  Cum am putea găsi motivaţia de a medita fără devotament? Este marea dilemă în yoga. Ce vine mai întâi – devotamentul sau practica? Nu putem avea una fără cealaltă. Una este cauza celeilalte. Avem nevoie de amândouă şi mai devreme sau mai târziu vom fi captivaţi de una dintre ele, într-un fel sau altul. Atunci când se întâmplă acesta, vom fi pe calea ce ne duce la tot restul.

Sistemul nervos ştie ce să facă atunci când începem să îl îmboldim uşor cu practici eficiente.

Gurul este în tine.


Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·         Pentru o explicaţii detaliată privind stabilirea unei rutine zilnice echilibrată, consultă cartea AYP Opt ramuri de yoga (AYP Eight Limbs of Yoga) şi AYP Plus.


No comments:

Post a Comment