Autor: Yogani
Data primei publicări: 12
decembrie 2003
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?
)
Întrebare: Am experienţe
extatice minunate în primele mele sesiuni de pranayama şi aceaste experienţe se
revarsă în perioadele de meditaţie. Fiorii extatici care se ridică pe coloană mă
fac să mă legăn dintr-o parte în alta şi îmi fac pielea de găină. Găsesc uneori
că atenţia îmi este atrasă de respiraţia spinală în timpul meditaţiei. Este aceasta
un lucru bun? Care este relaţia dintre pranayama şi meditaţie? Pranayama este o
formă de meditaţie? Pranayama poate constitui o practică spirituală de sine-stătătoare,
fără meditaţia pe care am învăţat-o?
Răspuns: Experienţele
tale iniţiale sunt frumoase – un indiciu minunat pentru ceea ce va urma.
Lasă-le să te inspire să continui pe calea spre iluminare. Cu o practică
regulată de meditaţie şi pranayama, experienţele tale se vor adânci.
Dacă apar mişcări
în timpul pranyamei sau al meditaţiei, nu le acorda prea multă atenţie.
Procedează astfel atât cu senzaţiile plăcute cât şi cu cele neplăcute.
Întorce-te la tehnica pe care o practici, fie ea pranayama sau meditaţia. Dacă
mişcările persistă până la punctul în care este dificil să te întorci cu
uşurinţă la tehnica pe care o practici, atunci lasă-ţi atenţia să stea cu
mişcările pentru un timp, fără să le favorizezi sau să le rezişti. Odată ce se
liniştesc un pic, ar trebui să poţi să te întorci fără efort la practică.
Mişcări plăcute şi senzaţii
plăcute fără mişcări pot fi o distracţie dacă apar în pranayama sau în
meditaţie. Avem tendinţa să fim atraşi de ele. Este normal. Problema este să nu
confundăm plăcerea crescută cu practica şi să devenim preocupaţi excesiv cu
acestă plăcere. Ţine minte că aceste experienţe apar datorită practicii corecte
a tehnicilor de pranayama şi meditaţie. Pentru a progresa, trebuie să continuăm
cu practica noastră spirituală regulată şi să nu o întrerupem pentru că ne
centrăm atenţia asupra experienţelor extatice care apar. Acesta nu înseamnă că
aceste experienţe nu sunt bine-venite. Sigur că ele sunt bine-venite – facem
practici avansate de yoga pentru a cultiva o viaţă extatică! Pe măsură ce continuăm
cu practicile zilnice, experienţele extatice se vor revărsa şi vor deveni o
parte normală a vieţii de zi cu zi. Este ceea ce vrem. Deci, dacă aceste
experienţe apar in timpul pranayamei sau al meditaţiei, le întâmpinăm cu bucurie
şi ne întoarcem la tehnica pe care o facem. Prin practicarea acestor tehnici cultivăm
trăirile extatice în viaţă. Vom discuta mai târziu în mai multe detalii
subiectul menţinerii integrităţii practicilor noastre în timpul trăirilor
extatice. Cu timpul, extazul va deveni experienţa noastră predominantă în
timpul practicilor pe care le facem şi acesta reprezintă o problemă unică pe
drumul spre iluminare. Este o problemă dintre cele mai plăcute.
Uneori, s-ar putea să ne dăm
seama că facem pranayama în timpul meditaţiei şi vice versa. Când ne dăm seama
de acest lucru, ne întoarcem fără să ne forţăm la practica pe care trebuia să o
facem la acel moment. Nu trebuie să încercăm să le facem pe amândouă în acelaşi
timp. Ambele se bazează pe simplicitatea atenţiei – simplu favorizând mantra în
meditaţie şi simplu favorizând respiraţia spinală în pranayama. Dacă încercăm
să practicăm amândouă tehnicile în acelaşi timp, ne vom diviza atenţia şi
aceasta va dăuna ambelor practici. Deci, întâi facem pranayama, apoi facem
meditaţia. Acesta este formula pentru un efect maxim.
Meditaţia şi pranayama sunt
practici complet diferite, cu scopuri complet diferite. Meditaţia cultivă în
noi tăcerea conştienţei extatice pure. Pranayama destinde nervii subtili şi
stimulează curgerea pranei într-un anumit fel. Aceasta permite conştienţe
extatice pure să curgă în mod dinamic prin sistemul nostru nervos. Trăim
aceasta la început ca o expansiune mereu-crescândă a extazului, iar mai târziu
ca o creştere a conştienţei de sine, universale şi extatice. Pranayama este la marginea meditaţiei, dar nu
este meditaţie. Meditaţia este la marginea pranayamei, dar nu este pranayama.
Se poate spune că amândouă vin din direcţii opuse şi se întâlnesc la marginea
unei limite subtile între pura conştienţă extatică şi prana, la o limită
omnipresentă în noi. Practicând pranayama şi meditaţia una după alta dizolvăm
această limita din ambele direcţiile. Efectul se dublează. Este marele
beneficiu al practicii de pranayama şi meditaţie.
Pranayama în
formele sale variate are o valoare imensă şi vom folosi extensiv aceasta
tehnică. Este una din cheile principale care deschid sistemul nervos uman spre
experienţa divină. Dar pranayama nu este un substitut pentru meditaţie. Numai
în timpul meditaţiei, sistemul nervos poate fi permeat cu pura conştienţă
extatică. Pranayama, la fel ca şi alte tehnici pe care le vom discuta, ajută
imens în a pregăti terenul care permite trezirea purei conştienţei extatice.
Toate aceste tehnici oferă căi pentru o expansiune spre exterior a purei
conştienţi extatice, dar ele nu sunt cauza principală a trezirii ei. Cauza
principală este meditaţia. Din acest motiv pranayama nu este recomandată ca o
practică de sine-stătătoare fără meditaţie.
Meditaţia poate
fi o practică de sine-stătătoare. Este o practică completă care va duce, în
timp, la înflorirea purei conştienţe extatice în noi. De aceea s-a spus că
meditaţia este suficientă pentru aceia care nu sunt înclinaţi să adăuge alte
practici avansate de yoga pentru a accelera progresul. Meditaţia este cea mai importantă
practică pe care o putem face.
Pe de altă parte,
a practica pranayama singură, fără să fie urmată de meditaţie, poate lăsa
practicantul vulnerabil în anumite feluri. Imaginează-ţi că ari un câmp - solul
fertil este expus, fertil şi e gata pentru însămânţat. Ce vei planta
acolo? Dacă meditezi profund cu o metodă
eficace, vei însămânţa câmpul cu seminţele purei conştienţe extatice, care va
germina şi creşte puternică, umplând câmpul de bucurie. Dar dacă nu meditezi şi
nu plantezi numic special în câmpul tău fertilizat de pranayama? Ce va creşte
acolo? Ceva va creşte. Dar ce? Orice se întâmplă să fie pe aproape. Nişte
dorinţe, nişte gânduri, nişte emoţii, orice sămânţă se întâmpplă să cadă pe
câmp. Realitatea este că o mulţime de buruieni vor creşte acolo, pentru că nu e
nici o cultură de pură conştienţă extatică să umple câmpul acela. De aceea pranayama, practicată ca o tehnică
de sine-stătătoare, de-a lungul lunilor şi anilor poate duce la o rigiditate
crescută, egoism, anxietate, mânie şi pur şi simplu ghinion. Meditează în
fiecare zi după ce faci pranayama şi vei trăi exact opusul acestor lucruri la
cel mai profund nivel – flexibilitate, compasiune, pace, fericire şi mult
noroc. Aşa funcţionează aceste practici.
Gurul este în
tine.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru instrucţiuni detaliate privind respiraţia
spinală, consultaţi cartea AYP Respiraţia Spinală Pranayama (AYP SpinalBreathing Pranayama) şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment