Practici avansate de yoga
Lecţii principale
Autor: Yogani
Data primei publicări: 1
decembrie 2003
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica această lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
Întrebare: Care
este diferenţa dintre meditaţia cu o mantra, o chakra, o icoana religioasa, o
lumânare, etc.?
Răspuns: Meditaţia
este o punte între atenţia asupra unui obiect şi marele dincolo pe care îl
numim conştienţa extatică fără gânduri sau experienţă senzorială exterioară.
Scopul este să facem aceasta călătorie în mod repetat, ca un ceas, în fiecare
zi. Tehnica pe care o utilizăm este simplă, însă este delicată, bazându-se pe
abilitatea naturală a minţii să devină tăcută. Alte forme de meditaţie s-ar
putea să nu fie atât de simple sau naturale şi pot să ceară concentrarea asupra
înţelesurilor intelectuale sau asupra unor multiple obiecte. Aceasta poate încetini
tranziţia atenţiei spre universul expansiv al conştienţei extatice care sălăşluieşte
în noi. Aceasta nu înseamnă ca alte forme de meditaţie nu funcţionează. Dar în abordarea noastră, simplitatea şi eficienţa
sunt criterii esenţiale. Aceasta este o metodă avansată de meditaţie pe care
toata lumea o poate practica. Vom discuta meditaţia cu alte obiecte din punctul
de vedere al metodei pe care o folosim aici.
Care este diferenţa
dintre meditaţia făcută cu tehnica noastră folosind o mantra şi meditaţia folosind chakre (centri de energie în
corp), o icoană religioasă sau alte obiecte fizice? Din nou, este o problemă de
simplitate şi eficienţă. Scopul este să ducem atenţia dincolo de procesul de gândire
şi prin aceasta dincolo de experienţa senzorială exterioară.
Mintea este
procesul neurologic din noi care face legătura dintre conştienţă şi lumea
exterioară. Este o legătură foarte profundă. Atenţia noastră, angajată în
dinamica minţii, este mereu la un centimetru depărtare de experienţa
beatitudinii divine a conştienţei pure. Când mintea este lăsată sa se
odihnească, ajungem acolo – la extazul divin.
Aşa că începem cu mintea, cea
care are cea mai adânca legătură cu conştiinţa beatifică pe care o avem.
Începem din afară, ca să putem merge adânc înăuntru repede şi cu uşurinţă. Dacă
am începe cu un loc fizic în corp sau cu un obiect fizic, am putem la fel sa
mergem adânc. Nu este nici o îndoială. Dar va fi o călătorie mai lungă, o
călătorie mai complicată. Cu cât pornim mai de departe din afară când începem
cu atât vom avea mai mult bagaj fizic, intelectual şi emoţional de lepădat în
drumul nostru spre interior. Acesta este şi motivul pentru care nu rostim
mantra în timpul meditaţiei sau nu îi acordăm atenţie înţelesului ei în timp ce
medităm. Este un proces interior chiar de la început. Pentru că începem meditaţia
cu un gînd, folosind un procedeu specific, depăşim obstacole exterioare care
pot împiedica atenţia în procesul nostru nervos. În cele din urmă le vom
dizolva în mod firesc dinăuntru spre
înafară mai degrabă decât încercând să le dizolvăm dinafară mergând spre
interior, ceea ce nu este uşor de făcut.
Începem cu un
gînd, fără să ne concentrăm asupra înţelesului, doar repetând gîndul sunetului
mantrei, cu uşurinţă, fără efort, la limita de a renunţa. Lăsăm mantra să meargă în felul ei din ce in ce mai simplu în mod
firesc – acesta este cel mai simplu şi cel mai eficient mod de a ne scufunda în
oceanul infinit al conştienţei extatice din noi. Făcând acesta în mod repetat,
ne întoarcem după douăzeci de minute plini de pace şi beatitudine, efectuând
multă purificare în acest proces.
Cu timpul, distanţa
dintre conştienţă şi experienţele exterioare se evaporează pe măsură ce
blocajele scad încetul cu încetul. Nu a fost niciodată nici o distanţă cu
adevărat! Atunci devine firesc să trăim multe nuanţe ale conştienţei beatifice
în timp ce contemplăm chakre, icoane religioase, pe cei dragi nouă, peisaje
minunate, scripturi şi chiar şi cărţi de fizică teoretică. Atunci când conştienţa
extatică este trezită, totul este văzut prin prizma ei. Dar aceasta nu este
procedeul de meditaţie. Aceasta înseamnă
că ne bucurăm de fructele meditaţiei – trăind viaţa cu o apreciere crescută
pentru multele ei daruri. Trezirea acestei aprecieri ne inspiră pe toţi să
continuăm mai departe cu practica noastră.
Gurul este în
tine.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Consultaţi lecţiile complete, cu comentariile şi
adăugările autorului, publicate în două volume sub titlul Practici avansate de yoga: Lecţii simple
pentru o viaţă extatică (AYP Easy Lessons for Extatic Living). Consultaţi
AYP Plus pentru lecţii extinse şi interactive pe internet, cărţile AYP,
versiunile audio şi multe alte surse.
·
Pentru instrucţiuni detaliate privind meditaţia
profundă, consultaţi cartea AYP Meditaţia Profundă (AYP Deep Meditation) şi AYP Plus.