Practici avansate de yoga
Lecţii principale
Data primei publicări: 4 ianuarie 2004
Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiţi de la începutul
arhivei, deoarece lecţiile anterioare sunt necesare pentru a înţelege şi
practica aceastăi o lecţie. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce această discuţie?)
Devotamentul este cea mai
răspândită practică de yoga în lume, chiar dacă este rareori numită „yoga”.
Devotamentul, concentrarea continuă a năzuinţei spre un anumit ideal spiritual,
este atât de răspândită încât marile religii ale lumii sunt numite „sisteme de
credinţe” sau simple „credinţe”, ca şi cum nimic altceva nu ar exista în
practica spirituală. Ce este devotamentul? De ce este important?
Am discutat în lecţiile
anterioare despre importanţa dorinţei şi am revenit adesea asupra acestui
lucru. Mai întâi ne vom ocupa de aspectele pur logice ale devotamentului. Dacă avem o idee clară asupra unui lucru,
dacă avem o viziune a ceea ce vrem şi o dorinţă continuă de a atinge acest
scop, atunci vom avea mijloacele mentale şi emoţionale care ne vor permite să
acţionăm pentru a atinge scopul propus. Am dat ca exemplu o călătorie spre
California. Dacă nu vom fi capabili să ne imaginăm acest loc, dacă nu avem cunoştiinţe
despre el, cum am putea să luăm hotărârea de a merge acolo? Deci, întâi avem o
imagine. Apoi, dorinţa se contopeşte cu imaginea. Apoi, acţionăm. Sau poate mai
întâi trăim o răbufnire a dorinţei, fără o direcţie precisă. Nu ştim exact ce
dorim. Dorim ceva mai mult. Dorinţa se îndreaptă de la un lucru la altul. Ȋn cele din urmă, dorinţa se ataşează de o
idee importantă: „iluminarea”. După aceea, începem să acţionăm în acestă
direcţie, ştiind că acesta este cel mai înalt scop pe care îl putem atinge. Dorinţa
caută mereu altceva. Dorinţa caută lucrul cel mai mare, cel mai important, cel
mai bun pe care îl putem atinge. Toate dorinţele care răsar în noi au o origine
divină, căutând cel mai important lucru în această viaţă. Dorinţa este o forma
primordială a gurului, a învăţătorului spiritual. Evident, dorinţa singură nu
este suficientă pentru a ne duce unde dorim. Dorinţa trebuie călăuzită într-un
anumit fel.
Devotamentul este mult mai
mult decât un simplu mecanism psihologic care înălţă un ideal în suflet şi în minte,
pentru a-l urma. Este mult mai mult decât acest lucru. Dorinţa, energia emoţională
direcţionată, are o mare forţă. Actul de devotament, năzuinţa spre cel mai
înalt ideal pe care ni-l putem imagina, are în sine o putere de
transformare. Creează schimbări profunde
în sistemul nostru nervos. Dacă suntem devotaţi unui ideal înalt, chiar acest
lucru ne va schimba în interior, înainte de începe să practicăm pranayama sau
meditaţia profundă sau orice altă practică avansată de yoga. Devotamentul este
prima practică de yoga, principala practică de yoga, focul care aprinde tot ce
e în cale. Fără el, orice facem rămâne simplă mişcare. Devotamentul pentru cel
mai înalt ideal este gurul care acţionează în noi.
Ca toate celelalte abilităţi
pe care le-am menţionat în aceste lecţii, devotamentul este o abilitate care se
manifestă firesc în sistemul nostru nervos. Este abilitatea cea mai evidentă,
manifestându-se într-un fel sau în altul în fiecare dintre noi. Metodele de
yoga acţionează prin stimularea şi dezvoltarea abilităţilor naturale pentru a
le face să funcţioneze optim în noi. Această formă de yoga numită „bhakti” se concentrează
asupra optimizării dorinţei şi devotamentului spiritual pentru a obţine cel mai
mare beneficiu spiritual. A avea cunoştiinţele de bază privind metodele de
bhakti yoga şi a felul în care pot fi aplicate poate avea un efect uriaş asupra
cursului vieţii noastre spirituale.
Devotament spiritual înseamnă
„dragoste pentru Dumnezeu”. Dacă cuvântul „Dumnezeu” nu este potrivit pentru
tine, foloseşte o altă expresie, cum ar fi „dragoste pentru cel mai înalt
ideal” sau „dragoste pentru cel mai mare adevăr”. Orice reprezintă cel mai
înalt ideal pe care ţi-l poţi imagina. Oricare este acela, dragostea pentru el
te va schimba şi te va inspira să faci tot ce poţi să te contopeşti cu el. Știm cu toţii că dragostea ne schimbă. Atunci
când ţinem la cineva sau la ceva mai mult decât la propriul nostru eu, acest
lucru ne transformă. Aşa cum spuneau
Beatles: „All we need is love...” Ah, numai dacă ar fi atât de simplu, pământul
ar fi deja un paradis şi fiecare religie ar produce milione de sfinţi. Nu este
chiar aşa, dar ne îndreptăm în acea direcţie. Iubirea a fost puctul de plecare
în trecut şi tot iubirea este punctul de plecare în zilele noastre. Aceasta nu
însemnă iubire pentru toate sau pentru orice – nu o iubire împrăştiată peste
tot, fără nici un scop anume. Acel fel de iubire universală vine mai târziu, ca
rezultat firesc al ridicării purei conştienţe extatice şi a extazului divin. Iubirea
care motivează transformarea spirituală umană şi întreaga practică de yoga ce o
susţine este iubirea pentru idealul tău ce mai înalt.
Care este cel mai înalt
ideal? Cine hotărăşte care este? Gurul tău? Preotul tău? Rabinul tău? Imamul tău?
Vei primi numeroase sugestii. Toată lumea vrea să le slăveşti idealul lor. E
normal. Este un joc pe care noi, oamenii, l-am jucat pentru mii de ani. Toată
lumea de te roagă frumos să slăveşti idealul lor. Ca apoi să te ameninţe: Slăveşte
idealul meu sau vei da de necaz.
Dar numai tu poţi să faci
acestă alegere. Numai tu ştii ce îţi aprinde inima. Care este cel mai înalt
ideal, care îţi face inima să cânte. Poate este Isus. Poate este Krishna. Poate
Alah. Poate guru tău. Poate lumina care este în tine. Poate fi orice. Doar tu ştii.
Oricine sau orice este, îţi aparţine. Este personal. Vei şti când îl vei găsi
pentru că va arde ca un foc nepieritor în inima ta. Va fi o întruchipare a tot
ce este bun, pozitiv, progresiv, proiectând nimic rău către orice altceva. Este
ceea ce te va călăuzi spre pura conştienţă beatifică şi extazul divin.
Yoga devotamentului (bhakti
yoga) foloseşti termenul de „ishta” pentru „idealul ales” . Tu eşti cel care
face această alegere. Dacă numic nu îţi aprinde inima, este în regulă. Știi ceva? Dacă citeşti aceste cuvinte, eşti
pe calea care te va duce spre idealul tău cel mai înalt, spre ishta ta. Dorinţa
ta te conduce spre ceva. Aceasta este tot atât un semn de ishta ca şi o viziune
clară din inima ta. Călătoria ta este ishta ta.
Bhakti începe la primă
întrebare: „Este ceva mai mult aici?” Lucrul cel mai uimitor este că procesul
de bhakti se clarifică cu timpul. La început, este numai o noţiune vagă. O
dorinţă abia simţită. Un sens că există ceva misterios. Iar acestă deschidere ne
aduce cunoştiinţe. Cine ştie de unde vor veni? Dar când avem nişte cunoştiinţe,
atunci ne apucăm să facem ceva. Nişte tehnici. Și începem să avem nişte experienţe
interioare, ceva tăcere beatifică şi poate o anumită claritate. Pe urmă citim
nişte scripturi, cuvinte care erau doar cuvinte înainte să devină vii şi pline
de înţeles. După un timp, ishta noastră devine mai clară. Descoperim că
relaţionăm cu ceea ce se petrece înăuntrul nostru. Ȋn tot acest timp, bhakti devine tot mai
puternic şi ne afundăm tot mai adânc în acest joc divin. Undeva pe acest
percurs vom descoperi tehnicile legate de cultivarea devotamentului şi căderea
noastră spre divin se accelerează. Poate vom citi despre aceste tehnici. Sau
poate le vom descoperi de la sine.
Deci, care sunt
tehnicile de bhakti? Cu adevărat, este numai una singură. Se manifestă într-o
mie de feluri. Nu este o tehnică pe care o facem în timpul sesiunilor zilnice
de pranayama şi meditaţie. Este ceva care apare treptat în activitatea de zi cu
zi. Simţim tot timpul cum apar dorinţe. Vrem un lucru. Pe urmă vrem alt lucru.
Vrem bani. Vrem mâncare. Vrem o iubită sau un iubit. Vrem o maşină nouă. Chiar şi mânia şi frustrarea
sunt dorinţe - dorinţe care s-au lovit de un zid, aşa că energia lor se răspândeşte
haotic în sistemul nostru nervos. Atât de multe dorinţe răspândite peste tot,
care ne împing de colo colo, lovindu-se una de alta. Știi cum este. Tehnica de bhakti consistă
în a direcţiona dorinţele noastre, de a le controla. Unii oameni au acestă abillitate
în mod natural. Alţii o cultivă cu timpul, pe măsură ce meditaţia aduce mai
multă tăcere în minte şi în inimă. Tăcerea interioară cultivată în meditaţie
este fundamentul peste care se ridică dorinţele, astfel încât le putem vedea ca
obiecte în mişcare. Atunci devenim un pic detaşaţi de energia emoţională din
noi şi putem să o îndreptăm către idealul nostru cel mai înalt. O împingem
puţin. Fără să forţăm. Nu facem o mare problemă din asta. Pur şi simplu favorizăm
idealul nostru atunci când observăm că energia emoţională creşte. Nu contează
dacă este energie pozitivă sau negativă.
De
exemplu să presupunem că suntem opriţi la semafor şi început să devenim
frustraţi pentru că s-ar putea să întârziem la serviciu. Multă energie
emoţională începe să fie mobilizată. Deci, suntem frustraţi. Recunoşte
frustrarea şi re-direcţioneaz-o. Mută-ţi uşor atenţia de la lumina roşie care
reprezenta pâna acum obiectul frustrării tale şi îndreapt-o spre idealul tău
cel mai înalt. Acest proces seamănă mult cu meditaţia. Favorizezi lejer un gând
în loc de altul. Deci, acum eşti frustrat de idealul tău cel mai înalt. „Fir-ar să fie! Unde eşti? De ce nu te-am găsit
deja? De ce nu sunt deja cu tine? Sunt foarte enervat de toate acestea.” Acum
ai cu adevărat o motivaţie să nu ratezi meditaţia ta zilnică. Mai mult decât
aceasta, energia ta emoţională direcţionată în acest fel produce schimbări
spirituale în sistemul tău nervos. Deschide sistemul tău nervos către idealul
ales. Este ironic că emoţiile noastre nu pot să schimbe lumina roşie a
semaforului, dar pot să deschidă sistemul nostru nervos către divin. Aceasta este o acţiune de valoare, nu e aşa?
Acest
procedeu poate fi aplicat la orice emoţie pe care o trăim, fie ea pozitivă sau
negativă – poate fi aplicată la toate emoţiile care apar în toate activităţile
zilnice. Asta înseamnă că trebuie să încetăm să facem lucrurile de zi cu zi şi
că trebuie să ne retragem să medităm în schimb? Nu. Medităm când e
timpul să medităm şi în rest facem ceea ce avem de făcut în viaţa de zi cu zi.
Redirecţionând energia emoţională către idealul nostru cel mai înalt va anima
acţiunile noastre, oricare sunt acestea, şi va energiza şi mai mult practicile
de yoga atunci când ne ocupăm de ele. Când ne ocupăm de practicile de yoga,
facem aceste practici şi nu facem procedura de bhakti. Practicile noastre de
yoga vor fi îmbunătăţite în măsura în care bhakti arde în noi, aprins de
redirecţionarea dorinţelor în timpul zilei. Ceea ce dorim este să cultivăm
bhakti în viaţa noastră zilnică. Din afara, noi vom părea neschimbaţi, dar înăuntru
bhakti va deveni tot mai activ. Vom simţi o creştere a intensităţii vieţii
spirituale. Acest lucru e numit în yoga „tapas”. Tapas este bhakti care a
devenit un obicei constant, ca o flacără fară sfârşit ce arde în noi. Cu acest
fel de bhakti, totul în viaţă devine practică spirituală.
Maica Theresa din Calcutta spunea că îl vede pe
Isus în ochii fiecărui copil pe care îl ajută. Aşa se manifestă continuu bhakti.
Acesta este tapas.
Nu va funcţiona în acest fel întotdeauna pentru
noi. Nici nu se presupune aşa ceva. Nu deveni obsedat de faptul că trebuie să
îţi transferitot timpul frustrarea de la semafor la dorinţa de iluminare. Doar
aminteşte-ţi acest procedeu din când în când pe parcursul zilei, mai ales când
îţi dai seama că eşti prins într-un vârtej de energie emoţională. Acesta este
cel mai bun moment pentru bhakti. Doar o conştientizare a acestui principiu de bhakti va pune lucrurile
în mişcare înăuntru, atunci când emoţiile se încing.
Un sfânt indian din secolul nouăsprezece,
Ramakrishna, a fost un maestru la crearea unor uriaşe revărsări de bhakti. El
obişnuia să se arunce pe podea la picioarele statuii Sfintei Mame Divine pe
care o adora, plângând şi rugându-se să-i dea un semn, cât de mic. Cu cât era
mai supărat, cu atât mai multă energie era îndreptă spre statuie, ishta sa. Părea
scos din minţi. Și în tot acest timp, bhakti lucra în el ca un laser,
distrugând toate blocajele din sistemul său nervos. Și doar cu ajutorul practicii
de bhakti, el s-a contopit cu Divinul.
Procedee extreme de bhakti nu sunt exact ceea ce
urmărim în aceste lecţii, dar ce faci este alegerea ta. Chiar şi numai puţin
bhakti te duce departe. Este o mare putere în devotament. Atât de mare că
trebuie să ţinem minte că un bhakti intens poate avea un efect puternic asupra
trezirii energiei kundalini, atât direct prin energia emoţională, cât şi prin
efectul intensificat pe care bhakti îl are asupra tuturor celorlalte practici
spirituale. La fel ca şi cu toate celelalte practi de yoga, putem să exagerăm
practicând bhakti, aşa că trebuie să fim atenţi ce facem. Experienţele noastre
spirituale reflectă cel mai bine dacă exagerăm sau nu în ceea ce facem. Fiecare
dintre noi are propriul său drum, propria sa viteză optimă de purificare a
sistemului nervos. Lasă-te ghidat de experienţa ta.
Deoarece metoda bhakti produce constant efecte predictibile,
putem spune că este o aplicare sistematică a cunoştiinţelor de yoga. Bhakti
este ştiinţa devotamentului – o ştiinţă cu adevărat foarte avansată.
Gurul este în tine.
Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
·
Pentru
instrucţiuni detaliate privind bhakti, consultă cartea AYP Bhakti şi Karma Yoga
(AYP Bhakti and Karma Yoga) şi AYP Plus.
No comments:
Post a Comment