Friday, August 28, 2015

Lecţia 17 – Am dormit in timpul meditaţiei?



Practici avansate de yoga

Lecţii principale

Autor: Yogani
Data primei publicări: 25 Noiembrie 2003

Notă pentru vizitatorii noi: Se recomandă să citiți de la inceputul arhivei, deoarece lecțiile anterioare sunt necesare pentru a înțelege și practica această lecție. Încarcă prima pagină (Lecţia 10: De ce aceastădiscuţie?)

Întrebare: Cred că am adormit în timpul meditaţiei şi totuşi am impresia că am rămas conştient. Parcă eram treaz, dar nu aveam nici un simţ al timpului sau orice altceva. Apoi mi-am dat seama că îmi căzuse capul pe piept şi atunci m-am uitat la ceas. Trecuseră treizeci de minute. Eram destul de mahmur. Mă simţeam ameţit şi nu m-am simţit gata să mă ridic imediat în picioare, aşa că m-am întins o vreme. Apoi m-am simţit bine. Am dormit?

Răspuns: Nici o experienţă senzorială, nici o mantră, nici un gând, dar ai rămas conştient în interior – ai fost adormit? Probabil ca nu. Meditaţia produce uneori o stare asemănătoare cu somnul. Bătăile inimii şi respiraţia încetinesc mai mult decât în somn, aproape că se opresc. Corpul şi mintea ajung la o stare de linişte completă, în timp ce continuăm să fim treji înăuntru. Nivelul de odihnă în corp şi în minte în timpul meditaţiei este mai profund decât în somn. Este o altfel de odihnă care elimină impurităţile, blocajele conştienţei pe care somnul nu le poate atinge. Cu toate acestea, meditaţia nu trebuie să înlocuiască somnul, care are dinamica lui proprie în ciclul rejuvenării zilnice.

Oamenii care meditează de ani de zile au mai puţină nevoie de somn datorită creşterii nivelului de puritate în sistemul lor nervos. Nu înseamnă că meditaţia a înlocuit somnul. Înseamnă că mintea şi corpul s-au purificat cu timpul şi acum corpul are nevoie de mai puţină purificare în timpul ciclului de odihnă zilnică. Puritatea rezultată din meditaţia regulată pentru un timp îndelungat şi din alte practici avansate de yoga reduce în general nevoia de a dormi. Cu timpul, constienţa rămâne prezentă douăzeci şi patru de ore pe zi. Atunci activităţile zilnice, visele şi somnul adânc apar ca un film pe ecranul tăcerii noastre interioare, a trezirii extatice.  În aceasta stare, nu mai suntem adormiţi niciodată. Aceasta este liberatea şi fericirea pe care noi toţi suntem capabili să le atingem în mod natural – dreptul inalienabil pe care îl avem prin naştere.

Ai avut dreptate să te întinzi la sfârşitul şedinţei tale de meditaţie, până când ai putut sa te ridici simţindu-te limpezit şi liniştit. Aceasta este altă situaţie în care odihna suplimentară este necesară după meditaţie. Multă purificare s-a făcut în timpul meditaţiei.  Multe feluri diferite de experienţe se pot petrece în timpul meditaţiei, de la experienţe sublime la cele ridicole. Totul face parte din acelaşi proces de a gândi mantra cu uşurinţă şi a o lăsa să se stabilizeze înăuntru. Atunci se petrece purificarea. O lăsăm să se petreacă. Apoi, când ne dâm seama, ne întoarcem la mantră şi lăsăm din nou mintea să se scufunde. Acest proces, făcut de două ori pe zi în fiecare zi, va transforma treptat viaţa ta într-un extraz. 


Ţine minte să consideri parte din timpul de meditaţie orice perioadă în care ai orice alte experienţe, fără mantră. Este perfect acceptabil că ai devenit din nou conştient de ce s-a întâmplat  după treizeci de minute. A fost un lucru firesc în meditaţia ta. Oricând se petrece aşa ceva şi depaşeşti timpul alocat meditaţiei, ai grijă să te odihneşti suficient la sfârşit. Dacă menţii echilibrul meditaţiei cu durata corectă de odihnă la sfârşit, totdeauna te vei ridica simţindu-te împrospătat şi gata de activitate.

Gurul este în tine.


Notă pentru cunoscătorii de limbă engleză:
  • Consultaţi lecţiile complete, cu comentariile şi adăugările autorului, publicate în două volume sub titlul  „Practici avansate de yoga: Lecţii simple pentru o viaţă extatică” („AYP Easy Lessons for Extatic Living”). Consultaţi AYP Plus pentru lecţii extinse şi interactive pe internet, cărţile AYP, versiunile audio şi multe alte surse.
  • Pentru instrucţiuni detaliate privind meditaţia profundă, consultaţi cartea AYP Meditaţia Profundă (AYP Deep Meditation) şi AYP Plus.